PEMBUATAN GAME 3D CORONA SURVIVAL MENGGUNAKAN UNITY BERBASIS ANDROID

Authors

  • Jeswit Pulohot Haromunthe Universitas Pamulang
  • Joko Riyanto Universitas Pamulang

Keywords:

Educational Game, Game Development Life Cycle, Corona Survival

Abstract

Games can be used as a means of education that is happening in the surrounding environment, suchas the Covid-19 pandemic that has hit the whole world. The media for information circulating on Covid-19 is still minimal for children. The dangers of Covid-19 and invitations for vaccines can be conveyed through childfriendly media in the form of games. Games also have other benefits such as brain development, practice solving problems, increasing concentration, training speed and others. Currently, the games in circulation are still used for entertainment and can be addictive. Corona Survival game is an example of a child-friendly educational game media. This game is made using the Game Development Life Cycle method. Many people do not know about educational games, due to the lack of educational games compared to other games.

References

WHO. (2021). Pertanyaan Dan Jawaban Terkait Coronavirus.www.who.int/indonesis/news/novel-coronavirus/qa/qa-for-public, diakses 3 Januari 2022.

Nugraha, Chandra, Khairudin, & Hartanto, B. (2017). Rancang Bangun Game Edukasi Sebagai Media Pembelajaran Kuliah Teknik Digital.

Aryana, Suka, Candiasa, M., & Waluyo, D. (2018). Pengembangan Game Edukasi Sebagai Media Pembelajaran Deret Bilangan Di Sekolah Menengah Atas.

Vitianingsih, Anik Vega. (2017). Game Edukasi Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini.

Beck, John C. & Wade, M. (2004). Got Game: How The Gamer Generation Is Reshaping Business Forever. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.

H., Nazrudin Safaat. (2011). Pemrograman Aplikasi Mobile Smartphone Dan Tablet PC Berbasis Android. Bandung: Informatika.

Triono, A. R. J. & Pratama, A. R. (2020). Penjadwalan Perkuliahan Menggunakan Algoritma Particle Swar Optimization (Pso). Karawang: Universitas Buana Perjuangan & STMIK Bina Sarana Global.

Al-Bahra Bin Ladjamudin, (2005), Analisis Dan Desain Sistem Informasi. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Cholifah, W. N., Yulianingsih, & Sagita, S. M. (2018). Pengujian Blackbox Testing Pada Aplikasi Acton & Strategy Berbasis Android Dengan Teknologi Phonegap, 2. Jurnal String Vol. 3 (2).

Destiningrum, M., & Adrian, Q. J. (2017). Sistem Informasi Penjadwalan Dokter Berbassis Web Dengan Menggunakan Framework Codeigniter, 3. Jurnal Tekno Info Vol. 11 No 2.

Herlinah, L., Lutfi, M., & Nasrah, A. (2018). Pengembangan Aplikasi Mobile Learning Pra Nikah Berbasis Android Dengan Menggunakan Teknologi Unity 3d V5, 7. Jurnal Instek Vol 3(2).

Hidayat, T., & Putri, H. D. (2019). Pengujian Portal Mahasiswa Pada Sistem Informasi Akademik (Sina) Menggunakan Black Box Testing Dengan Metode Equivalence Partitioning Dan Boundary Value Analysis. Jutis, 83-92.

Rohmawati, I., Sudargo, & Menarianti, I. (2019). Pengembangan Game Edukasi Tentang Budaya Nusantara "Tanara" Menggunakan Unity 3d Berbasis Android, 3. Jurnal Sistem Informasi Dan Teknologi.

Sonata, F., & Sari, V. W. (2019). Media dan Informatika. Pemanfaatan Uml (Unified Modeling Language) Dalam Perancangan Sistem Informasi E-Commerce Jenis Customer-ToCustomer, 4. Jurnal Komunikasi,

Subarlah, R. (2021, April). Pengujian White Box Pada Aplikasi Daily Activity Monitoring Karyawan Berbasis Web. Jurnal E-Bisnis, Sistem Informasi , Teknologi Informasi, XV, 29.

Mulyani, Sri. (2016). Analisis dan Perancangan Sistem Informasi Manajemen Keuangan Daerah: Notasi Pemodelan Unified Modeling Language (UML). Bandung: Abdi Sistematika.

Triono, Pratama, A. R., & Juwita, A. R. (2020). Penjadwalan Perkuliahan menggunakan Algoritma Particle Swarm Optimization (PSO). SISFOTEK GLOBAL, 19-26.

Trise Putra, D. W., & Andriani, R. (2019). Unified Modelling Language (UML) dalam Perancangan Sistem Informasi Permohonan Pembayaran Restitusi SPPD, 2. Jurnal Teknoif.

Additional Files

Published

30-09-2022

How to Cite

Jeswit Pulohot Haromunthe, & Joko Riyanto. (2022). PEMBUATAN GAME 3D CORONA SURVIVAL MENGGUNAKAN UNITY BERBASIS ANDROID. OKTAL : Jurnal Ilmu Komputer Dan Sains, 1(09), 1355–1359. Retrieved from https://journal.mediapublikasi.id/index.php/oktal/article/view/569

Most read articles by the same author(s)