EFEKTIVITAS SOAL OPEN- ENDED PADA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA
Keywords:
Two Variable Linear Equation System., Open-Ended Problem, DevelopmentAbstract
Problem development is one way that can increase teacher knowledge about the achievement and level of students' thinking on learning materials. One of the consequences of the monotonous form of evaluation is the lack of freedom for students in solving problems so that students tend to be fixated on one solution and one correct answer. The purpose of this study was to develop open-ended questions on the material of a two-variable linear equation system and to determine student learning outcomes through an evaluation tool in the form of open-ended questions. The type of research used in this research is development research. This study develops questions and provides open-ended questions to determine student learning outcomes. After the questions are made, the questions are validated by experts. The validation of the questions was carried out by four validators. After validating, the next step is to revise according to the comments and suggestions of the validator. Based on the results of product trials, the questions are revised again if weaknesses are found. Furthermore, the questions that have been validated and tested for the product are tested for use in SMP Negeri 7 Jambi City. From the results of the analysis conducted on the use of open-ended questions, it was obtained that 67.74% of students' scores reached the good category. This means that it is an open-ended question that is made effective in its use.
References
Adinawan, Cholik, dan Sugijono. 2007. Matematika SMP Jilid 2A Kelas VIII. Jakarta: Erlangga.
. 2008. Seribu Pena Matematika untuk SMP/MTs Kelas VII. Jakarta: Erlangga.
Afriani, Rini. 2011. Pengembangan Handout untuk Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal Pada Materi Limit Fungsi di Kelas XI SMA N 2 Muaro Bungo. Skripsi tidak diterbitkan. Jambi: FKIP Universitas Jambi.
Arifin, Zaenal. 2009. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Arikunto, Suharsimi. 2010. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Azhari. 2011. Pengembangan Media Mobile Learning Fisika Pada Handphone Berbasis Adobe Flash CS4 Untuk Siswa SMA Kelas XII Pokok Bahasan Teori Atom. Skripsi tidak diterbitkan. Jambi: FKIP Universitas Jambi.
Aunurrahman. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Alfabeta.
Baharuddin, dan Wahyuni, Esa Nur. 2009. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Dwiloka, Bambang dan Riana, Rati. 2005. Teknik Menulis Karya Ilmiah. Jakarta : Rineka Cipta.
Hamalik, Oemar. 2009. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Haryati, Mimin. 2010. Model & Teknik Penilaian Pada Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada Press.
Mahmudi, Ali. 2008. Mengembangkan Soal Terbuka (Open-Ended Problem) dalam Pembelajaran Matematika. Makalah Disampaikan Pada Seminar Nasional Matematika yang Diselenggarakan oleh Jurusan Pendididkan Matematika FMIPA UNY Yogyakarta, Yogyakarta, 28 November 2008.
Nuharini, D & Wahyuni, T. Matematika Konsep dan Aplikasinya. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Naisonal Pendidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Purwanto, M. Ngalim. 2009. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ruseffendi. 2006.Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika Untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.
Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudiarta, I Gst. Putu. 2005. Pengembangan Kompetensi Berpikir Divergen Dan Kritis Melalui Pemecahan Masalah Matematika Open-Ended. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran IKIP Negeri Singaraja, (Online), Tahun XXXVIII, No. 3, (http://goeroendeso.files. wordpress. com/2009/01/ pembelajaran-pendekatan-tematik.pdf, diakses 29 Desember 2011).
Sudijono, Anas. 2011. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sugiyono, 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Supatmono, Catur. 2009. Matematika Asyik. Jakarta: PT. Gramedia.
Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Universitas Negeri Malang. 2000. Pedoman Penulisan Karya Ilmiah. Malang: Universitas Negeri Malang.
Winkel. 2004. Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi.