Mengenal User Interface dan User Experience dalam Dunia Desain dan Teknologi

Authors

  • Sofyan Mufti Prasetiyo Universitas Pamulang
  • Fanny Amanda Ariesta Universitas Pamulang

Keywords:

User Interface, User Experience, Design Thinking

Abstract

Technological developments are currently one of the causes of social, economic and cultural changes that are taking place so quickly. One example of the causes of changes caused by technology is the shift in offline product sales to online product sales. The development of technology has caused shops or local distros to be abandoned by the public, especially modern society because their marketing promotions are still fairly old-fashioned. Efforts are being made to keep the products sold so that they are in demand again, one of which is using technology that is now very developed. Many online shops provide their own platforms but most do not pay attention to visuals, user comfort to user experience in every feature used. Therefore the influence of the User Interface and User Experience in the website prototype design is needed so that users feel comfortable and the experience provided gets good results when using the product. In the process of the Design Thinking method, there are five stages that must be passed, namely empathize, define, ideate, prototype and test.

References

Basiroh, Asmarajati, D. & Fatmafury, W. 2022. Pengaruh User Interface Toko Online Terhadap Kenyamanan Pengguna Studi Kasus pada E-Commerce Wonosobo Mall, Jurnal Device, Vol. 10, No. 1, pp. 33-37.

Firdaus, R. & Wahab, A. D. 2018. Rancangan Usulan Aplikasi Melalui Pendekatan Perancangan Alat Ukur Kepuasan Pengguna Menggunakan Metode Eucs, Green And Pearson, dan Skala Psikologi (Kasus: Otorisasi Call Center Cititrans). Jurnal Tata Kelola dan Kerangka Kerja Teknologi Informasi,

Vol. 4 No.1.

Ghiffary, N. M., Susanto, D. T., & Herdiyanti, A. (2018). Analisis Komponen Desain Layout, Warna, dan Kontrol Pada Antarmuka Pengguna Aplikasi Mobile Berdasarkan Kemudahan Penggunaan (Studi Kasus: Aplikasi Olride). Jurnal Teknik ITS, Vol. 7, No. 1, pp. 2337-3520.

Karson A., Arfandy, H., & Zaman, B. 2021. Rancang Bangun Tampilan Ui Untuk Game Smartphone Healthy Laifu Menggunakan Prinsip Gestalt. Jurnal Ilmu Komputer KHARISMA Tech, Vol. 16, No. 02, pp. 50-58.

Lukman, M. A. & Aryanto, D. 2019. Aplikasi Edukasi Ekosistem Pengenalan Dunia Hewan Untuk Anak Usia Dini Berbasis Android. Jurnal Sains dan Manajemen, Vol. 7, No. 2.

Naldo, & Satria, H. W. (2018). Studi Observasi terhadap Penggunaan Aplikasi LINE oleh Generasi Millenial. Jurnal Sosial Humaniora Terapan, Vol. 1, No. 1, pp. 32–40.

Purba, N., Yahya, M., & Nurbaiti. 2021. Revolusi Industri 4.0: Peran Teknologi dalam Eksistensi Penguasaan Bisnis dan Implementasinya. Jurnal Perilaku dan Strategi Bisnis, Vol. 9, No.2, 2021, pp. 91 – 98.

Rochmawati, I. 2019. Analisis User Interface Situs Web iwearup.com, Jurnal Visualita, Vol. 7, No. 2, pp. 31-44.

Royhan, G. M., & Ngabekti, K. D. 2011. Problematika Desain Komunikasi Visual dan Plagiarisme dalam Dunia Desain Grafis. Jurnal Citrawira, Vol. 2, No. 1, e-ISSN 2774-2792, p-ISSN 2774-280.

Samuel, L. F. M. B., Kurniawan, P. A., & Tambunan, D. T. 2020. Pembangunan Desain UI/UX Pada Aplikasi Augmented Reality Untuk Museum Batik Ndalem Gondosuli Development Of UI / UX Design In Augmented Reality Application For Gondosuli. e-Proceeding of Applied Science, Vol. 6, No. 2.

Sari, M. & Asmendri. 2020. Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA, Vol. 6, No. 1, pp. 41-53.

Setiawan, W. 2017. Era Digital dan Tantangannya. Seminar Nasional Pendidikan. Universitas Pendidikan Indonesia. ISBN.978-602-50088-0-1.

Sulistyo, W. E. & Sofiana, S. 2022. Perancangan Desain User Interface/User Experience Web Layanan Informasi Kamus Dengan Metode Lean User Experience (Lean UX) Pada Universitas Pamulang. Jurnal Multidisiplin Ilmu, Vol. 1, No. 03.

Trimarsiah, Y. & Arafat, M. 2017. Analisis dan Perancangan Website Sebagai Sarana Informasi pada Lembaga Bahasa Kewirausahaan dan Komputer Akmi Baturaja. Jurnal Ilmiah MATRIK, Vol. 19, No.1, pp. 1-10.

Wiryawan, B. M. 2011. User Experience (UX) Sebagai Bagian dari Pemikiran Desain Dalam Pendidikan Tinggi Desain Komunikasi Visual. Jurnal HUMANIORA, Vol. 2, No. 2, pp. 1158-1166.

Additional Files

Published

05-10-2023

How to Cite

Sofyan Mufti Prasetiyo, & Fanny Amanda Ariesta. (2023). Mengenal User Interface dan User Experience dalam Dunia Desain dan Teknologi. OKTAL : Jurnal Ilmu Komputer Dan Sains, 2(10), 2671–2679. Retrieved from https://journal.mediapublikasi.id/index.php/oktal/article/view/1777

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>