Implementasi Simulasi 3D Menggunakan Virtual Reality Berbasis Android Untuk Tour Universitas Pamulang

Authors

  • Ade Yuliova Balok Universitas Pamulang
  • Niki Ratama Universitas Pamulang

Keywords:

Unity3D,, Virtual Tour, VR Universitas Pamulang

Abstract

A virtual tour is a variety of 360-degree simulations that consist of multiple shapes of 3D models of buildings and objects shaped to look realistic. The presentation of the 3D model involves creating a 3D model of the object required in this case. Guilde Tour allows users to access information without having to be physically present. In addition, VR media allows you to introduce the Pamulang University building. 3D media must also be supported with appropriate details for projecting because this media is the main purpose of intermediaries in the digital information transmission process. Application testing is carried out using usability testing with respondents taken based on purposive side-by-side techniques and using a questionnaire. The results obtained based on usability testing can be concluded that the application is easy to use.

References

Abdul Rokhim, Siti Lailatul Rohmah. 2020. “Pembuatan Aplikasi Mobile Pembelajaran Adab Dan Do’A Menggunakan Metode Addie.” Spirit 12(1):26–31.

Atmojo, Wahyu Tri, Panji Suroso, and Sitti Rahmah. 2022. “Pembelajaran Seni Budaya Dengan Menggunakan Media Virtual Reality (Vr) Pada Tingkat Satuan Sma Berbasis Local Wisdom Sumatera Utara.” Gondang: Jurnal Seni Dan Budaya 6(1):182. doi: 10.24114/gondang.v6i1.35852.

Bernadus, Fidel A. E., Yaulie D. Y. Rindengan, and Jurusan Teknik Elektro. 2018. “Virtual Reality Climbing Mount Klabat In North Sulawesi.” 1–11.

Dewi Purnama, Mastura, and Triana Elizabeth. n.d. “RANCANG BANGUN APLIKASI PEMBELAJARAN BANGUN RUANG MENGGUNAKAN UNITY 3D.” Febiharsa, Dhega, and Djuniadi Djuniadi. 2018. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif 3 Dimensi Untuk Pembelajaran Materi Pengenalan Lingkungan Pada Anak Usia Dini Di Indonesia.” Journal of Studies in Early Childhood Education (J-SECE) 1(1):75. doi: 10.31331/sece.v1i1.590.

Ferdiansyah, Zaki Daffa, Dedi Kuswandi, and Yerry Soepriyanto. 2022. “Pengembangan Objek 3D Memanfaatkan Piramida Hologram Berbasis Smartphone Materi Sistem Gerak Manusia.” JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan 5(1):72–80. doi: 10.17977/um038v5i12022p072.

Handayani, Triastuti, Sri Wahyu Widyaningsih, Irfan Yusuf, Manokwari Papua, and Barat Indonesia. 2017. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik.” Curricula: Journal of Teaching and Learning 2(1):47–58.

Nurbadi, Muhammad Syafi’ie. 2018. “APLIKASI BERBASIS VIRTUAL REALITY UNTUK MENDUKUNG PROSES PEMBELAJARAN ORGAN.”

Putra, Fajar Desta, Joko Riyanto, and Ahmad Fikri Zulfikar. 2020. “Rancang Bangun Sistem Informasi Manajemen Aset Pada Universitas Pamulang Berbasis WEB.” Journal of Engineering, Technology, and Applied Science 2(1):32–50. doi: 10.36079/lamintang.jetas 0201.93.

Setyawan, Hendri, Chrisna Suhendi, Program Studi Akuntansi, Fakultas Ekonomi, Universitas Islam, and Sultan Agung. 2022. “Pendampingan Digital Life Skills Menuju Kemandirian Ekonomi Untuk Komunitas Sahabat.” 1(3):387–92. doi: 10.55123/abdikan.v1i3.751.

Waraney, Sumayku P. F., Virginia Tulenan, and Alicia A. E. Sinsuw. 2017. “Pengembangan Virtual Tour Potensi Wisata Baru Di Sulawesi Utara Menggunakan Teknologi Video 360 Derajat.” Jurnal Teknik Informatika 12(1):1–8.

Ziveria, Mira, Ridha Sefina Samosir, and Muhammad Rusli. 2020. “Pelatihan Desain Grafis Menggunakan Perangkat Adobe Photoshop Untuk Manipulasi Foto Bagi Tim Teknologi Informasi YPU.” ABDIMAS Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 1(1):1–11. doi: 10.53008/abdimas.v1i1.21.

Additional Files

Published

27-03-2023

How to Cite

Ade Yuliova Balok, & Niki Ratama. (2023). Implementasi Simulasi 3D Menggunakan Virtual Reality Berbasis Android Untuk Tour Universitas Pamulang. OKTAL : Jurnal Ilmu Komputer Dan Sains, 2(03), 862–870. Retrieved from https://journal.mediapublikasi.id/index.php/oktal/article/view/1122