UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGURUTAN (SERIASI) UKURAN MELALUI PERMAIANAN MOBIL PINTAR ANAK USIA 4-5 DI TAMAN KANAK-KANAK LABSCHOOL FIP UMJ
Keywords:
Seriasi, Ukuran, Permainan Mobil Pintar, Anak Usia 4-5 TahunAbstract
The ability to determine the order (seriation) of size is the accuracy possessed by children in determining a size order from various existing sizes. Seriation competence in children aged 4-5 years is to order objects from the largest to the smallest or vice versa as many as 5 seriations. In reality, 10 out of 15 children still have deficiencies in ordering sizes. This study aims to improve children's learning outcomes in determining the order of size and to improve the quality of learning so that activities can run effectively, efficiently, and enjoyably. The results of the study showed that there was an increase in the ability to order (seriation) of size based on the results of children's learning achievements during pre-action to cycle II by 86%. The application of smart car games can improve the quality of learning to be more interesting and efficient.
References
Hudojo, H. 1998. Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: Usaha Nasional.
Jannah, U.R. 2018. “Teori Dienes Dalam Pembelajaran Matematika”. (INTERAKSI) Volume 8, Edisi 2. Universitas Madura.
Novikasari, I. 2016. “Matematika dalam Program Pendidikan Anak Usia Dini” (Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak) Volume 2, Nomor 1 Tadris Matematika. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Purwokerto.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini, (Online), (http://luk.staff.ugm.ac.id/atur/bsnp/Permendikbud137-2014. Standar Nasional PAUD.pdf), diakses 20 Desember 2022.
Piaget, J. & Barbel, I. 2010. Psikologi Anak. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Rahlini. 2018. “Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Dalam Mengurutkan Benda Dari Ukuran Terkecil ke Terbesar dengan Media Gambar di Usia 4-5 tahun TK Dewi Sartika Kecamatan Pandawan” (Sagacious Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Sosial) Volume 4 Nomer 2. Taman Kanak-Kanak Dewi Sartika Pandawan Hulu Sungai Tengah Kalimantan Selatan.
Salkind, N. J. 2009. Teori-Teori Perkembangan Manusia (Sejarah Kemunculan, Konsepsi Dasar, Analisis Komparatif, dan Aplikasi). Bandung: Nusa Media.
Santrock, J. 2007. Psikologi Pendidikan, Edisi Kedua. Jakarta: Prenada Media Group.
Setiowati, A. 2016. “Peningkatan Rasa Percaya Diri Melalui Teknik Permainan Pada Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok” (Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan dan Konseling) Volume 2, Nomor 1. Universitas PGRI Yogyakarta.
Smith, S.S. 2006. Third Edition: Early Childhood Mathematics. Boston: Pearson.
Widayanti, M.D. 2016. Peningkatan Kemampuan Seriasi Ukuran Melalui Penggunaan Media Benda Konkret Pada Usia 4-5 tahun TK Ambar Asri Gamping Sleman. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: FIP Universitas Negeri Yogyakarta. Dari http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgpaud/article/download/1218/109