Kesepahaman Nilai Pancasila Dengan Nilai Kristiani Berdasarkan Injil Matius 22:39-40

Authors

  • Ervin Rambu Boba Institut Agama Kristen Negeri Kupang
  • Yakobus Adi Saingo Institut Agama Kristen Negeri Kupang

Keywords:

Nilai Pancasila, Nilai Kristiani, Matius 22:39-40

Abstract

Pancasila is the basic ideology of the Indonesian state which is the standard of behavior for its people. The ideological values ​​of Pancasila are in agreement with Christian teachings because they both encourage every community to live a correct spiritual life, and must also be balanced with a harmonious social life with others. The aim of this research is to discuss the agreement between Pancasila values ​​and Christian values ​​based on the teachings in Matthew 22:39-40. The method used in this research article is literature study by conducting a review of various scientific literature, such as proceedings, reference books, scientific journals to be developed in a series of narratives. Data analysis was carried out descriptively which explained the results that Christian teaching, especially those based on the book of Matthew 22:39-40, has an understanding or harmony with the values ​​of Pancasila which can be measured by truly becoming a society that loves God according to its beliefs and manifests love for each other by avoiding various forms of discriminatory attitudes that can cause divisions between fellow members of the nation. Pancasila and Christian values ​​both contain values ​​such as mutual cooperation, social justice and unity, which, if deeply internalized by society, can become the basis for creating harmony and unity.

References

Aritonang, A. (2021). Pandangan Agama-Agama Terhadap Sila Pertama Pancasila. Pengarah: Jurnal Teologi Kristen, 3(1), 56–72.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.

Intania, B. Y., Raharjo, T. J., & Yulianto, A. (2023). Faktor Pendukung dan Penghambat Implementasi Profil Pelajar Pancasila di Kelas IV SD Negeri Pesantren. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 629–646.

Jannah, H. M., Qolbi, I. N., Fuadi, N. N., & Kembara, M. D. (2023). Korelasi Penegakkan Etika Pancasila Dalam Mengatasi Kasus Kekerasan Seksual Di Kampus. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(2), 76–88.

Lake, D. W. O., & Saingo, Y. A. (2023). Nilai Pancasila sebagai Dasar Pendidikan Etika Keluarga. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(1), 1–11.

Lie, T. L., Arifianto, Y. A., & Triposa, R. (2022). Aktualisasi Pancasila dalam PAK: Penguatan Bela Negara dan Jati diri Bangsa Menghadapi Superioritas dan Fundamentalisme atas Nama Agama. Jurnal Teologi Berita Hidup, 4(2), 294–308.

Mudjiyanto, B., & Dunan, A. (2021). Pengarusutamaan Nilai-Nilai Pancasila Di Era Pandemi Covid-19. Majalah Semi Ilmiah Populer Komunikasi Massa, 2(1), 35–50.

Natalia, L., & Saingo, Y. A. (2023). Pentingnya Pendidikan Pancasila Dalam Membentuk Karakter Dan Moral di Lembaga Pendidikan. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(10), 266–272.

Ningsih, C. S., Amelia, C., Aisyah, P., Zahera, R., & Prasetya, W. I. (2021). Hak Kebebasan Berpendapat Yang Semakin Menyempit Dan Memburuk. Syntax Fusion : Jurnal Nasional Indonesia, 1(2), 25–39.

Pattipeilohy, L., & Saingo, Y. A. (2023). Pancasila Sebagai Dasar Sistem Kesejahteraan Masyarakat Indonesia. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(10), 355–365.

Pinilih, S. A. G., & Hikmah, S. N. (2018). Aktualisasi Nilai-Nilai Pancasila Terhadap Hak Atas Kebebasan Beragama Dan Beribadah Di Indonesia. Jurnal Masalah-Masalah Hukum, 47(1), 40–46.

Priyatna, R. K., Hidayat, D. O., Eltariant, I., & Fernanda, S. A. (2019). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Mencegah Degradasi Moral Terhadap Isu SARA Dan Hoax. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 49–56.

Purwoko, A. A. (2020). The Material of Wawasan Nusantara as Indonesian Geopolitic Note and the Implementation in Islamic State University. At-Turats: Jurnal Pemikiran Pendidikan Islam, 14(1), 80–95.

Rantesalu, S. B. (2020). Pemberlakuan Kurikulum Berbasis Nilai dan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Terhadap Kecerdasan Spiritual Siswa SMA Negeri Di Tana Toraja. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 3(2), 214–229.

Saingo, Y. A. (2022). Penguatan Ideologi Pancasila Sebagai Penangkal Radikalisme Agama. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(2), 147–161.

Siallagan, T., Sadarita, A., Turnip, G., Saragih, N. Y., & Surbakti, M. (2019). Korelasi Pendidikan Agama Kristen dengan Perkembangan Karakter Siswa. ILLUMINATE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 2(2), 115–128.

Sibarani, Y. (2020). Spiritualitas Kristen Dalam Matius 22: 37-40 Sebagai Pola Hidup Kristiani. Shiftkey: Jurnal Teologi Dan Pengembangan Pelayanan, 10(2), 119–134.

Susanto. (2016). Pancasila Sebagai Identitas Dan Nilai Luhur Bangsa: Analisis Tentang Peran Pancasila Sebagai Modal Sosial Berbangsa Dan Bernegara. Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 2(1), 44–51.

Widiyanti, R. A. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Dasar Pancasila Dalam dan Pasca Covid 19 Demi Menyongsong Era Adaptasi Kebiasaan Baru (AKB). Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman, 7(2), 136–140.

Published

2023-12-08

How to Cite

Rambu Boba, E., & Adi Saingo, Y. (2023). Kesepahaman Nilai Pancasila Dengan Nilai Kristiani Berdasarkan Injil Matius 22:39-40. BULLET : Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(6), 1219–1227. Retrieved from https://journal.mediapublikasi.id/index.php/bullet/article/view/3799