Pengaruh Motivasi Belajar Dan Disiplin Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Di SMTK Waikabubak Sumba Barat
Keywords:
Motivasi Belajar, Didiplin Belajar, Prestasi Belajar, SMTK WaikabubakAbstract
This study aims to determine the effect of learning motivation and student learning discipline on learning achievement at Waikabubak High School, West Sumba. This study used a quantitative method by collecting data obtained from filling out the Likert scale by 55 students. The findings and results of the study show that: there is an influence of learning motivation on student learning achievement at the Waikabubak Sumba West Vocational High School by means of a statistical test of the scores obtained Fhit = 71,752 with a significance of 0.000. As well as the contribution of learning motivation variables to learning achievement of 56.7% while the remaining (residue) 43.3% contributed by other variables not examined in this study. There is an influence of learning discipline on student achievement at Waikabubak Vocational High School students with statistical tests to obtain scores Fhit = 100,403 with a significance of 0,000. And the contribution of the learning discipline variable to learning achievement is 65.5% while the remaining 34.5% is contributed by other variables not examined in this study. And there is an influence of learning motivation and learning discipline on student achievement at Waikabubak West Sumba High School with statistical tests to obtain scores Fhit = 70,644 with a significance of 0,000. The contribution of learning motivation and learning discipline to learning achievement is 73.1% while the remaining 26.9% is contributed by other variables not examined in this study. So it can be said that the higher the learning motivation of students and have a good level of learning discipline, the learning achievement also increases.
References
Arianti. (2018). Peranan Guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Didaktik a Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134.
Awaludin. (2021). Hubungan Disiplin dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Al-Fikrah, 1(1), 63–73.
Cahyani, N., & Winata, H. (2020). Peran Efikasi Dan Disiplin Diri Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 5(2), 234–249.
Djaali. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif. PT. Bumi Aksara.
Harefa, D. (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPA Fisika Siswa Pada Model Pembelajaran Prediction Guide. Indonesian Journal of Education and Learning, 4(1), 399–407.
Khotimah, I. A. (2019). Disiplin Pada Anak Usia Dini (Pembiasaan Di Rumah Dan Di Sekolah). QURROTI: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81–95.
Lestari, E. A., & Nuryanti. (2022). Pentingnya Kualitas Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Anak. JPDK: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 3689–3694.
Manaf, A., & Khotimah, H. (2022). Belajar Dan Pembelajaran (CV. Literasi Nusantara Abadi (ed.)).
Nurazijah, M., Lailla, S., & Rustini, T. (2023). Pendekatan Berdiferensiasi pada Pembelajaran IPS sebagai Bentuk Internalisasi Konsep Merdeka Belajar. Journal on Education, 6(1), 1798–1805.
Rahmadani, R., & Yuliasma. (2023). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Seni Budaya Peserta Didik Kelas XI di SMAN 2 Solok Selatan. Jurnal Sendratasik, 12(1), 64–75.
Ratnawati, A., Waluyo, & Dewi, S. (2023). Hubungan antara Disiplin Belajar dan Motivasi Belajar dengan Prestasi Siswa SMP Negeri 2 Kaloran Kabupaten Temanggung. Jurnal Maitreyawira, 4(1), 12–25.
Sappaile, B. I., & Pristiwaluyo, T. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Konsep Diri Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Indonesian Journal of Educational Studies, 22(1), 1–7.
Sarnoto, A. Z., & Romli, S. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional (Eq) Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sma Negeri 3 Tangerang Selatan. ANDRAGOGI: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 55–75.
Siboro, A., Zega, L. Z., & Purba, A. (2022). Pengaruh Model Blended Learning Berbasis LMS (Learning Management System) Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Penelitian Fisikawan, 5(1), 1–8.
Situmorang, E., Siahaan, A. L., & Sirait, P. H. N. (2023). Pengaruh Pemilihan Jurusan Dan Disiplin Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X di SMK Negeri 1 Pematang Siantar T.A 2022/2023. Pengembangan Penelitian Pengabdian Jurnal Indonesia, 1(2), 184–194.
Wildan, M. W., Agustono, & Kuntadi, C. (2023). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Prestasi Belajar Taruna: Disiplin Belajar, Kemandirian Belajar, dan Motivasi Belajar. JEMSI: Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 4(4), 757–764.
Yahyuni, S., Arifin, J., & Syamsuriyanti. (2023). Budaya Belajar dan Motivasi Berprestasi Siswa Belajar IPS di Kelas V UPT SDF Negeri Kakatua Kecamatan Mariso Kota Makassar. Jurnal Insan Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 1(2), 108–130.
Yana, Y., Rohaetin, S., & Oktobery, R. (2019). Upaya Guru Memotivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPS Di SMP Negeri 2 Palangka Raya. JPIPS: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 11(2), 287–295.
Yulika, R. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosi Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di SMP Negeri 1 Sengkang. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 8(2), 252–270.