Sosialisasi Dampak Negatif Gadget Di SD Negeri 15 Kota Sorong Papua Barat Daya
Keywords:
Dampak, Negatif Gadget, Pengabdian, Sosialisasi, GadgetAbstract
Gadgets, as modern communication tools, are making interactions between people easier. Nowadays, the development in communication has progressed rapidly with the presence of smartphones such as iPhone, Android, Blackberry, and notebook. However, in the context of early childhood developmental psychology (0-6 years), the use of gadgets can affect their social aspects. Gadgets can have both positive and negative effects on children's social and emotional development. Excessive use of gadgets can have adverse effects, such as making children more introverted, experiencing sleep disturbances, preferring to be alone, exhibiting aggressive behaviour, decreased creativity, and increased risk of cyberbullying. To overcome these negative impacts, some solutions that can be implemented include limiting the time of gadget use, parental supervision when children play gadgets, and setting an appropriate schedule so that gadget use does not interfere with early childhood social development. With this approach, it is hoped that the negative impact of gadget use can be minimised and children's social development maintained.
References
Cahya, A., Nahdiyah, F., Chairy, A., Fitria, N., & Surya Volta, A. (2023). SISI GELAP LAYAR: INVESTIGASI DAMPAK NEGATIF PENGGUNAAN GADGET PADA PERKEMBANGAN PSIKOLOGI ANAK SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi (JIPP), 1(4), 169–175. https://jurnalcendekia.id/index.php/jipp/
Faroek, D. A., Tella, F., Ermin, Yusuf, M., Nurdjan, N., & Nurfitri. (2024). Sosialisasi Efek Negatif Perkembangan Teknologi pada Remaja di SMK YPK Imanuel Kota Sorong. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 5(2), 443–448. https://doi.org/10.35870/jpni.v5i2.828
Hudi, I., Suci Noviola, D., & Muhammadiyah Riau, U. (2022). Globalisasi dan Gadget Dikalangan Anak Usia Dini: Dampak Penggunaan, Peran Orang Tua dan Guru. Jurnal Pendidikan Tumbusai, 6(2), 8800–8810.
Kamaruddin, I., Leuwol, F. S., Putra, R. P., Aina, M., Suwarma, D. M., & Zulfikhar, R. (2023). Dampak Penggunaan Gadget pada Kesehatan Mental dan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah. Journal on Education, 06(01), 307–316.
Nurbayan, S., & Arifuddin, A. (2020). Problematika Perempuan Dalam Menghadapi Anak Problematika Perempuan Dalam Menghadapi Anak Pengguna Gadget Pada Masa Covid 19. Edu Sociata : Jurnal Pendidikan Sosiologi, 3(2), 22–29.
Putra, C. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Gadget Sebagai Media Pembelajaran. Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 2(2), 1–10. https://doi.org/https://doi.org/10.33084/bitnet.v2i2.752
Risma Juliani, I., & Wulandari, I. S. M. (2022). HUBUNGAN TINGKAT KECANDUAN GADGET DENGAN GANGGUAN EMOSI DAN PERILAKU REMAJA KELAS 8. Jurnal Keperawatan BSI, 10(1), 30–40.
Romadhoni, R. R., Maulida, S. C., Balkis, M., Windaniah, D., & Rohmah, N. (2023). Hubungan antara Gangguan Kuantitas dan Kualitas Tidur Pada Anak di SD Negeri Kepatihan 05 Jember. Health & Medical Sciences, 1(1). https://doi.org/10.47134/phms.v1i1.25
Ruslan Afendi, A., Fauziyah, N., Rohan Saputra, M., & Islam Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda, U. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok dalam Mata Pelajaran PAI sebagai Media Pembelajaran Inovatif Era Digital. Borneo Journal of Islamic Education, 3(1), 2023.
Samudra, Y., Hidayat, A., & Wahyu, M. F. (2023). Pengenalan Cyber Security Sebagai Fundamental Keamanan Data Pada Era Digital. Januari, 1(12). https://journal.mediapublikasi.id/index.php/amma
Sugiarti, Y., & Andyanto, H. (2022). PEMBATASAN PENGGUNAAN GADGET TERHADAP ANAK DIBAWAH UMUR OLEH ORANG TUA. JURNAL JENDELA HUKUM, 9(1), 81–92.
Syifa, L., Setianingsih, E. S., & Sulianto, J. (2019). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikologi pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3, 527–533.