Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Era Digital

Authors

  • Erwin Elihut Upu Universitas Nusa Cendana
  • Maria Helmiana Ghele Universitas Nusa Cendana
  • Thomas Kemil Masi Universitas Nusa Cendana

Keywords:

Pendidikan Karakter, Anak Sekolah Dasar, Era Digital

Abstract

Character education is a process of applying moral and religious values to students through the acquisition of knowledge. Its purpose is to shape individuals with good personalities, responsibility, empathy, integrity, and the ability to contribute positively to society. The application of these values extends to oneself, family, friends, educators, the surrounding environment, and the Divine. The social development of elementary school-age children has expanded, starting from interactions primarily within the family and gradually branching out to acquaintances in the immediate surroundings. Children of this age have also become acquainted with the digital lifestyle, whether from home, friends, school, or the environment. The digital era has brought not only positive impacts but also negative ones. This is where our role as parents, educators, and responsible adults comes in – to guide and supervise children in navigating it in a beneficial, appropriate, and positive manner for their well-being.

References

Adawiway Syarifatul, Pentingnya pendidikan karakter pada anak, Jurnal UNJ 2018

Anggraeni I.Gita, Mahta N. Hafika, Setyaningsih Marliana, Peranan Teknologi Internet dalam Membangun Pendidikan Karakter Anak Menjadi Pemimpin Masa Depan, Seminar Nasional Inovasi Pendidikan Ke-6 (SNIP 2022).

Chairunnafsi M, Latifahanum Rika, Dianti S, Ulina Sri, Pendidikan karakter pada anak sekolah menengah pertama di sera digital, Volume 05 No. 02 Juli-Desember 2022

Departemen Pendidikan Nasional, (jakarta 2003)

Depdiknas 2003 pendidkan nasional

Lestari Indah, Handayani Nurul. Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah khususnya SMA/SMK Dizaman serba digital, Jurnal Guru Pencerah Semesta (JGPS) Volume. 1. No. 2, Februari 2023, pp. 101-109

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2015 Tentang Penumbuhan Budi Pekerti. Jakarta: Permendikbud

Peraturan Presiden No 87 Pasal 2 Tahun 2017, Penguatan Pendidikan Karakter.

Putri P.Dini, Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar di Era Digital, Ar-Riayah : Jurnal Pendidikan Dasar vol. 2, no. 1, 2018

Rinja Efendi, Ningsih R. Asih, Hum.M. Pendidikan karakter di sekolah. Qiara Media, 2022

Salman Hasibuan, Budaya Media dan Partisipasi Anak di Era digital, Proceeding of International Post- Graduate Conference Surabaya, 2015

Sukiman, dkk. (2016). Seri Pendidikan Orang Tua: Mendidik Anak di Era Digital. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Undang- Undang No 20 Tahun 2003, (Jakarta: Depdiknas, 2003)

Yulia Palupi, Digital Parenting Sebagai Wahana Terapi untuk Menyeimbangkan Dunia Digital dengan Dunia Nyata Bagi Anak, (Yogyakarta: Seminar Nasional Universitas PGRI, 2015).

Yulia Palupi. Digital Parenting Sebagai Wahana Terapi untuk Menyeimbangkan Dunia Digital dengan Dunia Nyata Bagi Anak. (Yogyakarta: Seminar Nasional Universitas PGRI Yogyakarta, 2015).

Published

2023-09-20

How to Cite

Elihut Upu, E., Helmiana Ghele, M., & Kemil Masi, T. (2023). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Era Digital. Jurnal Manajemen, Ekonomi, Hukum, Kewirausahaan, Kesehatan, Pendidikan Dan Informatika (MANEKIN), 2(1 : September), 11–17. Retrieved from https://journal.mediapublikasi.id/index.php/manekin/article/view/3581