Hasil Belajar Kewirausahaan Ditinjau Dari Aspek Motivasi Dan Konsep Diri
Keywords:
Proporsional Random Sampling, Regresi Linear, Motivasi, Kewirausahaan, Konsep DiriAbstract
The aim of this research is to determine 1). The influence of learning motivation and self-concept together on the entrepreneurship learning outcomes of class XI students at Pertiwi Vocational School, 2). The influence of learning motivation on the entrepreneurship learning outcomes of class The sample used was 60 students as research samples using simple random sampling techniques with multiple linear regression. Based on the results of the hypothesis and data analysis, it is concluded as follows: 1). There is a significant influence of motivation and self-concept together on the entrepreneurship learning outcomes of class XI students at Pertiwi Vocational School. This is proven by the simultaneous test results obtained by the calculated f value of 34.333 > f table 2.76. 2) There is a significant influence of motivation on the entrepreneurship learning outcomes of class XI students at Pertiwi Vocational School. This is proven by the partial test results which obtained a calculated t value of 4.125 > t table 1.672 3) There is a significant influence of self-concept on the entrepreneurship learning outcomes of class XI students at Pertiwi Vocational School. This is proven by the partial test results which obtained a calculated t value of 2.065 > t table 1.672.
References
Abdillah, A., & Prasetyono, H. (2018). Pengaruh Reinforcement Guru Terhadap Kompetensi Afektif Siswa SMA Jakarta Timur Dalam Meminimalisir Berita Hoax. Research and Development Journal Of Education, 5(1), 3–10.
Agustina, D. D. (2013). Validitas Alat Ukur Stres. Jurnal Pengukuran Psikologi Dan Pendidikan Indonesia, II(7), 474–480.
Ahmadiansah, R. (2016). Pengaruh Motivasi Kerja dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Guru Smk Muhammadiyah Salatiga. Inject, Interdisciplinary Journal of Communication, 1(2), 223–236. http://marefateadyan.nashriyat.ir/node/150
Alamsyah, N. (2016). Pengaruh Konsep diri Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMAN 102 Jakarta. Jurnal Satuan Artikel Pendidikan, 1(2), 155–164.
Alwiyah, D., & Imaniyati, N. (2018). Keterampilan Mengajar Guru Dan Kesiapan Belajar Siswa Sebagai Determinan Terhadap Hasil Belajar Siswa. Manajerial, 3(4), 95–104. http://ejournal.upi.edu/index.php/manajerial/
Apriliya Dwi Astuti. (2017). Pengaruh Motivasi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru SD Di Kabupaten Cilacap. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 5(2), 150–160. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Ardiana, T. E. (2017). Pengaruh Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru Akuntansi SMK Di Kota Madiun. Jurnal Akuntansi Dan Pajak, 17(02), 14–23. https://doi.org/10.29040/jap.v17i02.11
Ariyani, B., & Kristin, F. (2021). Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 353. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i3.36230
Fahmi, A. N. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Materi Mawaris Menggunakan Sparkol Videoscribe. Pedagogia Jurnal Ilmu Pendidikan, 17(03), 229–238.
Gemnafle, M., & Batlolona, J. R. (2021). Manajemen Pembelajaran. JURNAL PENDIDIKAN PROFESI GURU INDONESIA (JPPGI), 1(1). https://doi.org/10.30598/jppgivol1issue1page28-42
Hakim, F. B., Yunita, P. E., Supriyadi, D., Isbaya, I., & Ramly, A. T. (2021). Persepsi, Pengambilan Keputusan, Konsep diri dan Value. Diversity: Jurnal Ilmiah Pascasarjana, 1(3). https://doi.org/10.32832/djip-uika.v1i3.3972
Hanafi, B. D., & Yohana, C. (2017). Pengaruh Motivasi, Dan Lingkungan Kerja, Terhadap Kinerja Karyawan, Dengan Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Mediasi Pada PT BNI Lifeinsurance. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB), 5(1), 72–89.
Hartuti, P. M. (2015). Peran Konsep Diri, Minat dan Kebiasaan Belajar Peserta Didik terhadap Prestasi Belajar Fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(2), 91–99. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i2.329
Husnayaini, I. (2016). Persepsi Diri Terhadap Kemampuan Berbahasa Mahasiswa Bahasa Inggris. Scientia, 1(1), 133–155.
Luh Putu Yuni Widia Ningsih, N., & Wayan Suniasih, N. (2020). Kesiapan Belajar dan Aktualisasi Diri Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Mimbar Ilmu, 25(3).
Magfirah, I., Rahman, U., & Sulasteri, S. (2015). Pengaruh Konsep Diri Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Bontomatene Kepulauan Selayar. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 3(03), 103–116.
Maruya, S. (2016). Pengaruh Kedisiplinan Guru Mengajar terhadap Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak di MIN 1 Kota Bengkulu. Al-Bahtsu: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 1(2). https://doi.org/10.29300/BTU.V1I2.442
Mustiko, A. B., & Trisnawati, N. (2021a). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru, Kesiapan Belajar Dan Motivasi Sebagai Variabel Intervening Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Office Administration: Education and Practice, 1(1), 41–52. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/joa
Mustiko, A. B., & Trisnawati, N. (2021b). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru, Kesiapan Belajar Dan Motivasi Sebagai Variabel Intervening Terhadap Hasil Belajar Siswa. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/joa
Ngundiati, N., & Fitrayati, D. (2020). Minat Berwirausaha ditinjau dari Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Motivasi Berwirausaha. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 185–191.
Nurfarhana, A., Abdillah, A., & Prasetyono, H. (2017). Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Disiplin Kerja Guru SMKN 1 Depok Dan SMKS Yapan Indonesia. Jurnal Research and Development Journal Of Education, 44(22), 3–22.
Prasetyono, H. (2016). Graduate Program Evaluation in the Area Leading Educational, Outlying and Backward. Journal of Education and Practice, 7(36), 109–116.
Prasetyono, H., Ayuning, D., Ramdayana, I. P., & Hapsari, S. (2023). Improving Teacher Communication Skills Through Personality Variables and Perceptions of The Social Environment. Jurnal Pendidikan Progresif, 13(2), 847–858. https://doi.org/10.23960/jpp.v13.i2.202353
Prasetyono, H., Nurdin, N., Pratiwi, E. Y. D., & Ramdayana, I. P. (2024). The Mediating Role of Self-Esteem in the Relationship Between Self-Efficacy and Socio-Cultural Adaptation: A Case Study of AuPair Program Alumni. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 16(3), 3300–3309. https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i3.5273
Ramadhani, L., Utomo, S. B., & Mulyani, B. (2022). Hubungan Persepsi dan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Kimia Secara Daring Terhadap Prestasi Belajar Materi Stoikiometri Siswa Kelas X MIPA SMA Negeri 1 Sukoharjo. Jurnal Pendidikan Kimia, 11(2), 199–104. https://doi.org/10.20961/jpkim.v11i2.63486
Ramdayana, I. P., Prasetyono, H., & Rahman, N. V. T. (2020). Comparative Study Of Discussion And Question-Answer Learning Method To Improve Learning Outcomes Of Vocational High School Students. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 4(3), 597–607.
Retno Palupi, Sri Anitah, & Budiyono. (2014). Hubungan antara Motivasi Belajar dan Persepsi Siswa Terhadap Kinerja Guru Dalam Mengelola Kegiatan Belajar Dengan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII Di SMPN N 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, April(2014), 157–170.
Rukminingsih, Adnan, G., & Mohammad Adnan Latief. (2020). Metode Penelitian Pendidikan (Vol. 1). Erhaka Utama. www.erhakautama.com
Salim, N., Nasuka, M., & Abid, M. N. (2020). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar, Aktivitas Belajar dan Prestasi Belajar Melalui Strategi Direct Instruction. At-Tarbiyat :Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 67–85. https://doi.org/10.37758/JAT.V3I1.202
Saputra, S., & Prasetyono, H. (2020). The Effect of Science Approach to The Activity of Learning Students In SMPN 25 Tangerang City. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pegajaran), 4(1), 20–30. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i1.7910
Sasmito, S. (2021). Optimalisasi Kegiatan Ekstrakurikuler: Sebuah Praktik Baik. Indonesia Journal of Educational Development, 2(3), 524–533. https://doi.org/10.5281/zenodo.5681650
Undang – undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional
Weni Kurniawati. (2021). Desain Perencanaan Pembelajaran. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan Dan Ilmu Keislaman, 7(1), 1–10.
Wulandari, Syahrul Azmi, Nani Kurniati, & Nurul Hukmah. (2021). Pengaruh Motivasi Berprestasi Dan Persepsi Siswa Tentang Cara Guru Mengajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(3), 455–466. https://mathjournal.unram.ac.id/index.php/Griya/indexGriya