Penggunaan Media TikTok Pada Keterampilan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VII SMP Negeri 7 Purwokerto
Keywords:
Media Pembelajaran, Menulis, Teks Prosedur, TikTokAbstract
This research aims to examine and describe the use of TikTok as a learning media and to depict the learning outcomes of students using TikTok in procedural text writing skills for seventh-grade students at SMP Negeri 7 Purwokerto. The method employed in this research is qualitative descriptive. Data in this study were collected using a triangulation technique (combination) involving observation, interviews, and document analysis. The findings of this research indicate that utilizing TikTok videos, specifically @resep_debm, for learning procedural text writing yields positive results. The average score for procedural text writing tests is 82.91, falling into the 'good' category. Seventeen students achieved an 'excellent' rating with scores ranging from 86 to 100, 15 were categorized as 'good' with scores ranging from 75 to 85, and four fell into the 'sufficient' category with scores ranging from 56 to 74. Based on these results, it can be concluded that the use of TikTok media in teaching procedural text writing can be effectively utilized by seventh-grade students at SMP Negeri 7 Purwokerto.
References
Aji, Wisnu Nugroho. 2018. Aplikasi TikTok sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Pertemuan Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia (PIBSI) 2018.
Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Arsyad, Azhar. 2017. Media Pembelajaran Edisi Revisi. Jakarta: RT Raja Grafindo Persada.
Buana, Tri. 2020. Penggunaan Aplikasi TikTok (Versi Terbaru) dan Kreativitas Anak. Jurnal Inovasi. Vol. 14.
Indiani, Eka. 2020. Efektivitas Penggunaan Media Kinemaster Terhadap Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VII SMP Swasta Muhammadiyah 05 Medan Tahun Pembelajaran 2019/2020. Skripsi. Medan: Universitas Negeri Medan.
Mana, L. H. A. 2021. Respon Siswa Terhadap Aplikasi TikTok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik. 2(4), 428-429.
Nuraida, Ida. 2014. Manajemen Administrasi Perkantoran Edisi Revisi. Yogyakarta: PT Kanisius
Nurgiyantoro, Burhan. 2016. Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi Edisi Kedua. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.
Putri, Vika Popi Yuliana. 2019. Penggunaan Media Video Akun Instagram 5min.crafts terhadap Kemampuan Menulis Teks Prosedur pada Peserta Didik Kelas VII SMP Kharisma Bangsa School of Global Education Tangerang Tahun Pelajaran 2019/2020. Skripsi pada Pendidikan Strata-1 Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Rianto, Tomi. 2019. CCM Cara Cepat Menguasai Bahasa Indonesia SMA dan MA Rangkuman Bahasa Indonesia. Rawamangun: PT. Bumi Aksara.
Rohani, R. 2019. Media Pembelajaran. Medan: Repository UINSU Medan.
Suci, Cahyo, Ahmad Kholiqul. Pemanfaatan Aplikasi TikTok sebagai Media Pembelajaran Mendemonstrasikan Teks Drama. Indonesian Journal of Education and Humanity. Vol. 1.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syafri, E. P. E. & Kulsum, U. 2021. TikTok; Media Pembelajaran Alternatif dan Aktraktif pada Pelajaran PPKn Selama Pandemi di SMP Negeri 2 Mertoyudan. Seri Prosiding Seminar Nasional Dinamika Informatika. 5 (1).
Tarigan, Henry Guntur. 2013. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: CV Angkasa.