PENERAPAN MEKANISME BONUS DAN TUNNELING INCENTIVE TERHADAP TRANSFER PRICING PERUSAHAAN
Keywords:
Bonus Mechanism, Incentive Tunneling, Transfer PricingAbstract
This study aims to analyze the application of bonus mechanisms and tunneling incentives to transfer pricing. This research uses a qualitative approach with data collection techniques through literature study. The results of the study show that multinational companies as companies that have relationships with related parties will have the convenience of conducting tunneling incentives on transfer pricing transactions. This condition is an effort to avoid taxes, namely through manipulation of the tax burden. In addition, the non-tax factor that becomes the motive for tax avoidance practices is the bonus mechanism. The application of the bonus mechanism can indicate a company to practice tax avoidance because directors and management manipulate company profits with the aim of obtaining bonuses.
References
Afifah, S. N., & Prastiwi, D. (2019). Pengaruh Thin Capitalization Terhadap Penghindaran Pajak. Akuntansi Unesa, 7(3), 1–8.
Fali Rifan, D. (2019). Analisis Penerapan Tunneling Incentive Dan Mekanisme Bonus Terhadap Praktik Penghindaran Pajak. Fidusia : Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 2(1), 31–37. https://doi.org/10.24127/jf.v2i1.360
Halim Rachmat, R. A. (2019). Pajak, Mekanisme Bonus dan Transfer Pricing. Jurnal Pendidikan Akuntansi & Keuangan, 7(1), 21. https://doi.org/10.17509/jpak.v7i1.15801
Hidayat, W., W., Winarso, W., & Hendrawan, D. (2019). Pengaruh Pajak Dan Tunneling Incentive Terhadap keputusan Transfer Pricing Pada Perusahaan Pertambangan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia (BEI) Periode 2012-1017. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Manajemen
(JIAM), 15(1), 235–240.
Ita, S. L. (2012). Aspek Perpajakan Dalam Transfer Pricing dan Problematika Praktik Penghindaran Pajak (Tax Avoidance). Jurnal Zenit, 1(3), 210–221.
Jafri, H. E., & Mustikasari, E. (2018). Pengaruh Perencaan Pajak, Tunnneling Incentive dan Aset Tidak Berwujud Terhadap Perilaku Transfer Pricing pada Perusahaan Manufaktur yang Memiliki Hubungan Istimewa yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2014-2016.
Berkala Akuntansi Dan Keuangan Indonesia, 3(2), 63.
Makenta Evan, D. (2017). Pengaruh Pajak Dan Kepemilikan Asing Terhadap Penerapan Transfer Pricing Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bei Tahun 2013-2015. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 5(2), 2666–2675.
https://doi.org/10.35794/emba.v5i2.17105
Nurhayati, & Indah Dewi. (2013). “Evaluasi atas perlakuan perpajakan terhadap transaksi transfer pricing pada perusahaan multinasional di Indonesia.” Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 2(1), 31–47.
Purwanto, G. M., & Tumewu, J. (2018). Pengaruh Pajak, Tunneling Incentive Dan Mekanisme Bonus Pada Keputusan Transfer Pricing Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Equilibrium: Jurnal Ekonomi-Manajemen-Akuntansi, 14(1), 47.
https://doi.org/10.30742/equilibrium.v14i1.412
Putri, N., & Mulyani, S. D. (2020). Pengaruh Transfer Pricing Dan Kepemilikan Asing Terhadap Praktik Penghindaran Pajak (Tax Avoidance)Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility (Csr)Sebagai Variabel Moderasi. Prosiding Seminar Nasional Pakar, 2015,
–9. https://doi.org/10.25105/pakar.v0i0.6826
Rito, R., & Azzahra, F. (2018). Peran Audit Internal Dalam Good Corporate Governance Bank Syariah Di Indonesia. Agregat, 2(1), 79–99. https://doi.org/10.22236/agregat
Tania, C., & Kurniawan, B. (2019). PAJAK, TUNNELING INCENTIVE, MEKANISME BONUS DAN KEPUTUSAN TRANSFER PRICING (Studi Empiris pada Perusahaan Manufaktur yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2014-2017). TECHNOBIZ : International
Journal of Business, 2(2), 82. https://doi.org/10.33365/tb.v2i2.329
Wijaya, I., & Amalia, A. (2020). Pengaruh Pajak, Tunneling Incentive, Dan Good Corporate Governance Terhadap Transfer Pricing. Jurnal Profita, 13(1), 30. https://doi.org/10.22441/profita.2020.v13i1.003.