Pelatihan Desain Grafis Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Siswa Di SMK Kesehatan Binatama

Authors

  • Abd Mizwar A. Rahim Universitas Amikom
  • Theopilus Bayu Sasongko Universitas Amikom
  • Hannan Asrawi Universitas Almuslim

Keywords:

Pelatihan Desain Grafis, Aplikasi Canva, Siswa SMK, Kreativitas Digital, Peningkatan Keterampilan

Abstract

Technological development is an important factor as a driver of growth and progress in a country. Technology today plays a very important role, especially in the field of education. One way to deal with this is utilizing technology, which can be done by starting to introduce technology to students at an early age through graphic design using the Canva app. In the environment of SMK Kesehatan Binatama, the use of technology in teaching activities has not been done effectively. Learning activities are still done normally without frequently using technology, so it is necessary to have Canva training as a form of technology adaptation and a means to channel the creativity of the students. The methods used are training methods that include material delivery, practice, and evaluation. Training activities run smoothly: each student can follow a whole range of activities from start to finish, and each student may create one graphic design independently.

References

Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan solusi dalam perkembangan teknologi pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.

Aspi, M., & Syahrani, S. (2022). Profesional Guru Dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. Adiba: Journal of Education, 2(1), 64-73

Hidayatullah, M. T., Asbari, M., Ibrahim, M. I., & Faidz, A. H. H. (2023). Urgensi Aplikasi Teknologi dalam Pendidikan di Indonesia. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6), 70-73.

Migotuwio, N. (2020). Desain Grafis: Kemarin, Kini, dan Nanti. Alinea Media Dipantara.

Jurnal Pengabdian Mitra Masyarakat (JPMM) Vol. 5 No. 1 Oktober 2023 ISSN: 2656-8241 e-ISSN: 2656-9000 71

Pertiwi, A. B., Rinaldi, M., Budiman, B., Farid, R., & Benyamin, M. F. (2023). A Peningkatan Promosi UMKM Desa Karyawangi Kecamatan Parongpong Bandung Barat melalui Pelatihan Desain Poster "Canva." Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 4(3), 2548-2557.

Prasetyo, A., Yoani, A. A. P., Pradikta, A. Y., Oktavia, H., Fadalwa, K., Taena, M. E., Syifa, S. R., Sihombing, Y. M., Azmi, Z. M., & Saputri, G. (2023). PELATIHAN DESAIN GRAFIS MENGGUNAKAN COREL DRAW PADA SMPN 32 KOTA TANGERANG. Abdi Jurnal Publikasi, 2(2), 52-56

Solihah, S., & Zakiah, N. E. (2022). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva untuk Mengembangkan Kreativitas dalam Pemasaran Produk UMKM Makanan Khas Daerah Ciamis. Abdimas Galuh, 4(2), 1041-1050.

Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva sebagai media pembelajaran pada mata pelajaran dasar listrik dan elektronika. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 7(2), 79- 85.

Wibowo, G. W. N., Cahya, A. D. F., & Sofiyati, A. (2023). Pelatihan Desain Grafis Menggunakann Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Kreativitas Guru m e m a n f a t k a n PMM (Platfom Merdeka Mengajar). Jurnal Pengabdian Harapan Bangsa, 1(2), 76-80.

Wijaya, N., Irsyad, H., & Taqwiym, A. (2022). Pelatihan pemanfaatan canva dalam mendesain poster. FORDICATE, 1(2), 192-199.

Published

2024-12-05

How to Cite

Mizwar A. Rahim, A., Bayu Sasongko, T., & Asrawi, H. (2024). Pelatihan Desain Grafis Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Siswa Di SMK Kesehatan Binatama. AMMA : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(11 : Desember), 875–880. Retrieved from https://journal.mediapublikasi.id/index.php/amma/article/view/4769