Analisa SWOT Untuk Mendukung Kinerja UMKM AS&B Di Surabaya
Keywords:
EFAS, IFAS, SWOT, UMKMAbstract
This community service text aims to present improvement strategies using SWOT analysis carried out to provide support to AS&B MSME companies in Surabaya in facing the challenges of increasing competition in the food industry. This SWOT approach involves identifying internal factors, namely strengths and weaknesses, and external factors, namely opportunities and threats. From this analysis, recommendations for action to improve operational performance were produced, 2 SO strategies, 2 WO strategies, 2 ST strategies and 3 WT strategies. To increase sales, AS&B MSMEs should increase product variety and quality, use social media for marketing, provide empathetic service, and carry out attractive promotions. This combination of strategies is expected to significantly increase the company's performance and sales. It provides systematic and adaptive guidance to improve a company's competitiveness in a dynamic business environment.
References
Nisak. Z. (2013). Analisis SWOT untuk menentukan strategi kompetitif. Jurnal Ekbis. 9(2). 468–476.
Rangkuti. F. (1998). Analisis SWOT teknik membedah kasus bisnis. Gramedia Pustaka Utama.
Rangkuti. F. (2016). Teknik membedah kasus bisnis Analisis SWOT. Jakarta: Gramedia.
Sari. D. P.. & Oktafianto. A. (2017). Penentuan strategi bisnis menggunakan analisis SWOT dan matriks IFAS–EFAS pada CV. Dinasty.
Sianturi. R. D. (2020). Manajemen pemasaran menggunakan analisis SWOT pada UMKM guna meningkatkan daya saing UMKM. Journal of Business and Economics Research (JBE). 1(1). 45–50.
Sukarmen. P.. Sularso. R. A.. & Wulandri. D. (2013). Analisis pengaruh inovasi produk terhadap kepuasan Konsumen dengan keunggulan bersaing sebagai variabel intervening pada produk gula pasir sebelas (GUPALAS) Pabrik Gula Semboro PTP Nusantara XI (persero). Jurnal Ekonomi Akuntansi Dan Manajemen. 12(2).
Sulistiani. D. (2014). Analisis swot sebagai strategi perusahaan dalam memenangkan persaingan bisnis. El-Qudwah.
Sutojo. S. D. K. (2002). Fritz. 2002. Strategi Manajemen Pemasaran. Jakarta: Penerbit PT Damar Mulia Pustaka.