Penyuluhan Pemahaman Loyalitas Siswa, Kepuasan Siswa Dan Kualitas Pelayanan Sekolah
Keywords:
Peningkatan Loyalitas Siswa, Kepuasan Siswa, Kualitas Pelayanan SekolahAbstract
Al-Ikhwan Middle School is an integrated Islamic middle school situated in Hamlet XIII-B, Jalan Location No. 38, Bangun Sari, Tanjung Morawa District, Deli Serdang Regency, North Sumatra Province. Al-Ikhwan Middle School is an integrated Islamic institution that follows the principles of Islamic education based on the Qur'an and the Sunnah. In a broad sense, this school is considered to meet general educational standards. Given the competitive nature of attracting students, a crucial factor for educational institutions, schools consistently strive to create appealing aspects that entice potential students to enroll. To boost the enrollment of new students at Al-Ikhwan Middle School, an approach to enhance student satisfaction and foster loyalty within the school is deemed essential. This can be achieved through conducting counseling sessions that underscore the significance of elevating student contentment and fostering allegiance to the institution.
References
Dwiriani, V., & Sartana, B. T. (2018). Analisa Dan Perancangan Customer Relationship Management (E-CRM) Pada SDIT Ar Rahman Dalam Meningkatkan Loyalitas dan Pelayanan. IDEALIS: InDonEsiA JournaL Information System, 1(2), 320–326.
Fredy, F., Tembang, Y., & Purwanty, R. (2019). Analisis Kepuasan Orangtua dan Siswa terhadap Kualitas Layanan Pendidikan Dasar. Musamus Journal of Primary Education, 2(1), 59–66.
Istikhah, Y. (2019). ANALISIS KUALITAS PELAYANAN PROGRAM SEKOLAH MODEL KUALITA PENDIDIKAN INDONESIA (KPI). Prosiding Seminar Nasional LP3M, 1, 40–44.
Kuswanto, K., Maemunah, M., & Putra, R. D. (2018). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Citra Sekolah Terhadap Loyalitas Stakeholder Sekolah Islam Al-Falah Kota Jambi. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 12(2), 283–290.
Mukroni, S. (2017). Pengaruh kualitas pembelajaran guru ekonomi terhadap kepuasan siswa di SMA Negeri 2 Sentajo Raya. PEKBIS, 9(2), 140–150.
Neliwati, N., Bahri, A. F., Ulwan, M. N., Ginting, N. B., & Lidan, A. (2022). Pengaruh Pelayanan Administrasi Kesiswaan terhadap Kepuasan Siswa di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Basicedu, 6(6), 9840–9849.
Ningsih, D. A., Imron, A., & Triwiyanto, T. (2018). Hubungan persepsi tentang kualitas dan pelayanan pendidikan dengan kepuasan orang tua siswa sekolah menengah kejuruan negeri. JAMP: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(2), 245–254.
Pratiwi, N. E., & Robbian, D. (2022). Analisis Pengaruh Kualitas Layanan Jasa Pendidikan Terhadap Kepuasan Pelanggan dan Loyalitas Pelanggan di SMP IT Izzuddin Palembang. Digital Bisnis: Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen Dan E-Commerce, 1(4), 50–58.
Purba, E., & Trianovie, S. (2022). Sistem Informasi Manajemen Sekolah dan Budaya Sekolah terhadap Kepuasan Siswa Muhammadiyah 10 Rantauprapat. Jurnal Ilman: Jurnal Ilmu Manajemen, 10(2), 85–92.
Puspita, K. D. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Orang Tua Dan Dampaknya Terhadap Loyalitas Orang Tua Di SD Nation Star Academy Surabaya. Soetomo Business Review, 2(3), 188–208.
Sudiantini, D., Meutia, K. I., Narpati, B., & Saputra, F. (2023). HUBUNGAN KUALITAS PELAYANAN, CITRA SEKOLAH, LOYALITAS SISWA DAN KEPUTUSAN MEMILIH SEKOLAH. Jurnal Ekonomi, Manajemen Pariwisata Dan Perhotelan, 2(1), 404–408.
Sulhak, Firdaus, M., & HP, A. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Siswa pada SMK PGRI 1 Giri Banyuwang. Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah, 3(2), 2614–3259.
Utari, R. E., & Andah, B. D. (2018). PENGARUH PENERAPAN ELECTRONIC CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT TERHADAP UPAYA PENINGKATAN LOYALITAS WALI MURID SMK MUHAMMADIYAH 9 JAKARTA. IDEALIS, 1(3), 390–395.