Waste Bank Loose Part Sebagai Alat Edukasi Pembelajaran Steam Yang Aman Dan Ramah Lingkungan Di Paud Aisyiyah Al Amin Surakarta
Keywords:
Loosepart, STEAM, Daur UlangAbstract
In this pandemic transition era as a teacher we are required to overcome learning loss when children learn from home. Therefore, Loose Part media in STEAM learning is very helpful for children so that their developmental aspects can be achieved according to their age (Nurjanah, 2020). Loose Part media, which has many varieties around a safe and environmentally friendly environment for AUD, is the right medium today to achieve 6 aspects of child development (Kusuma dkk, 2022). Therefore, the existence of "Waste Bank Loosepart" at PAUD Aisyiyah Al Amin Surakarta really helps the availability of stock of goods in the school. Indirectly, we invite children, parents, teachers and the surrounding community to protect the environment to avoid piles of waste that can be recycled by saving in the birdhouse box. With the existence of "Wasten Bank Loospart" we indirectly realize an environmentally friendly school in the future. And realizing the golden generation of the Indonesian nation who cares about waste and a healthy environment.
References
Sudono, Anggani. 2000. Sumber Belajar dan Alat Permainan untuk Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Grasindo. Sudjana, Nana dan Rivai, Ahmad. 2010. Media Pengajaran.Bandung: Sinar Beru Algesindo.
Auliyalloh, A., Rakhman, A. (2020). Media Pembelajaran STEAM Untuk Meningkatkan Kreativitas Berbahan Loose Part di Kelompok B TK Kasih Ibu. Jurnal CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 3(6), 553-558.
Munawar, M., Roshayanti, F., dan Sugiyanti. (2019). Implementation of STEAM (Science Technology Engineering Art Mathematics) Based Early Childhood Education Learning in Semarang City. Jurnal CERIA, 2(5), 2714-4107.
Arianti, T. "Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak The Importance of Childhood Education for Child Development." Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 8, no. 1 (2016): 1-9.
Nurjanah, N. E. (2020). Pembelajaran STEM berbasis Loose Parts untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. JURNAL AUDI: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak Dan Media Informasi PAUD, 5(1), 19-31.
Muhali, M. (2019). Pembelajaran inovatif abad ke-21. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 3(2), 25-50
Kusuma, TC, dkk. 2022. Pelatihan Guru Dalam Merancang Alat Permainan Edukatif (APE) Untuk Anak Usia Dini Pada Kelompok PKG Cempaka Kec. Nanggalo. (Online). Diakses pada 27 Desember 2022
Ruqojah, S. 2022. Loosepart Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Proyek di PAUD. (Online). Diakses pada 27 Desember 2022
College, N. 2016. Pengertian PAUD Pendidikan Anak Usia Dini Adalah Jenjang Pendidikan. (Online). Diakses pada 27 Desember 2022
Helista, C.N. (2019). STEAM. Seminar Nasional Tiga Pakar Bedah STEAM untuk Anak Usia Dini. (Online). Diakses pada 16 Januari 2023
Imamah, Zakiyatul, and Muqowim Muqowim. “Pengembangan Kreativitas Dan Berpikir Kritis Pada Anak Usia Dini Melalui Motode Pembelajaran Berbasis STEAM and Loose Part.” Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak 15, no. 2 (2020): 263–78. . Diakses pada 16 Januari 2023
Safitri, Dewi, and Anik Lestarinigrum. “Penerapan Media Loose Part Untuk Aktivitas Anak Usia Dini 5-6 Tahun.” Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini 2, no. 1 (2021): 1–13 . Diakses pada 16 Januari 2023
Alifudin, B. N., & Suhanadji. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Loose Partdari Barang Bekas Dan Bahan Alam Sebagai Unjuk Kreativitas Pendidik Anak Usia Dini Di Kb Tunas Cendekia Cerme Kidul, Cerme, Gresik. Jurnal Pendidikan Untuk Semua, 5(3), 66–78. Diakses pada 16 Januari 2023
Apriliana, M. R., Ridwan, A., Hadinugrahaningsih, T., & Rahmawati, Y. (2018). Pengembangan Soft Skills Peserta Didik Melalui Integrasi Pendekatan Science, Technology, Engineering, Arts, And Mathematics (Steam) Dalam Pembelajaran Asam Basa. Jrpk: Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 8(2), 42–51. Diakses pada 16 Januari 2023.