Upaya Transformasi Mindset: Promosi Konvensional Menuju Promosi Media Sosial Pada Komunitas Nen Dit Sakmas
Keywords:
Mindset Transformation, Conventional Promotion, Social Media Promotion, Nen Dit Sakmas CommunityAbstract
The problem faced by the Nen Dit Sakmas Community Wain Village is that they still have the mindset to use conventional promotions in today's digital era. Related to that, the purpose of this community service activity is to seek mindset transformation so that this community can switch to using social media promotions. The effort is carried out by applying the method of public education by means of outreach, knowledge and understanding of the importance of promotion through social media with its advantages is conveyed to this community. Therefore, through this activity it is hoped that there will be a transformation from a fixed mindset to a growth mindset so that this community can use social media and can compete with other MSMEs.
References
Aditya Surya Nanda, & Fitryani Fitryani. (2022). Peningkatan Digital Skill Dan Networking Umkm Paper Core Berbasis Media Sosial Pada Masyarakat Desa Tanggungan Timur Sidoarjo. Seminar Nasional Teknologi Dan Multidisiplin Ilmu (SEMNASTEKMU), 2(1), 149–160. https://doi.org/10.51903/semnastekmu.v2i1.165
Anggi, V. F., & Soesanto, H. (2016). Analisis Pengaruh Daya Tarik Iklan dan Selebrity Endorser pada Promo dan Aqua Terhadap Minat Beli AMDK Aqua Dengan Citra MMerek Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus pada Mahasiswa S1 di Jawa Tengah dan DIY). Diponegoro Journal of Management, 5(3), 1–14.
Anggraini, N., Barkah, Q., & Hartini, T. (2020). Pengaruh Promosi, Harga, Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Citra Merek Produk Rabbani Di Palembang. Jurnal Neraca: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Ekonomi Akuntansi, 4(1), 26. https://doi.org/10.31851/neraca.v4i1.4176
Atina, V. Z., Shevalinzi, W. B. A., & Nurdin, A. (2021). Pemanfaatan Teknologi Digital Marketing pada Pelaku UMKM dalam Upaya Meningkatkan Omset Penjualan. 1–6.
Azizah, I., & Huda, M. (2022). Pengaruh Content Marketing Of Tiktok Dan E-Wom Terhadap Brand Awareness Dan Minat Beli Produk Umkm Sektor Kuliner Di Kabupaten Pasuruan. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan), 6(2), 261–275. https://doi.org/10.29408/jpek.v6i2.6336
Darma, D. A., Abdussamad, Z. K., & Rahman, E. (2022). Pengaruh Strategi Inovasi Produk Dan Pemasaran Media Sosial Terhadap Keunggulan Bersaing Pada UMK Kuliner Di Kota Gorontalo. JAMBURA: Jurnal Ilmiah …, 5(1), 238–250. https://ejurnal.ung.ac.id/index.php/JIMB/article/view/14767
Dayang Donna Farouk. (2022). Majalah Jaringan UMKM. Hr 24/7, 1(5), 11.
Hanifawati, T., & Listyaningrum, R. S. (2021). Peningkatan Kinerja UMKM Selama Pandemi Covid-19 melalui Penerapan Inovasi Produk dan Pemasaran Online. Warta LPM, 24(3), 412–426. https://doi.org/10.23917/warta.v24i3.12615
Hermawan, F., Detra, A. E., Eldrian, A. F., Ekonomi Dan Bisnis, F., Ekonomi, F., & Bisnis, D. (2022). Pengaruh Media Digital Sebagai Sarana Promosi Dan Transaksi Bagi Pelaku UMKM Makanan Dan Minuman Di Masa Pandemi Covid-19. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 6(2), 493–505. https://doi.org/10.52362/jisamar.v6i2.797
Khairin, F. N., Ginting, Y. L., Kusumawardani, A., & Syakura, M. A. (2021). UMKM Tangguh : Digitalisasi dan Transformasi Hijau.
Laksono, E. B., & Magnadi, R. H. (2019). Analisis Pengaruh Promosi, Inovasi Produk, Dan Saluran Distribusi Terhadap Citra Merek Sepatu Olahraga Adidas Di Kota Semarang. Diponegoro Journal of Management, 8(4), 60–73. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/djom
Lambing, P. A., & Charles R. Kuehl. (2003). Entrepreneurship (3rd Editio). Pearson.
Manuharani, Ayu, Kencanawati, & Narti. (2022). Perbandingan Efektivitas Digital Marketing Dengan Konvensional Marketing Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Produk UMKM (Studi Kasus: Kuta Metelu Herbal). Repository Politeknik Negeri Bali, 1–10. https://repository.pnb.ac.id
Merry M. Pelupessy, Erlinda Tehuayo, W. T. (2021). Menumbuhkan Jiwa Enterprenuer Masyarakat Desa Sawai Pada Masa Pandemi Covid-19. Communnity Development Journal, 2(3), 1081–1086.
Prajarini, D., & Sayogo, D. (2021). Pengaruh Desain Post Instagram Terhadap Minat Pembelian Produk Umkm Kedai Kopi Di Kabupaten Sleman. ANDHARUPA: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 7(01), 187–199. https://doi.org/10.33633/andharupa.v7i01.4139
Rimbasari, A., Widjayanti, R. E., & Thahira, A. (2023). Pengaruh Viral Marketing Dan Social Media Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Di Platform Tiktok. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 6(2), 458–466. https://doi.org/10.25273/capital.v6i2.15304
Riska Anjelli Mellinia, S. W. H. (2022). Analisis Penggunaan Digital Marketing Pada Media Sosial Terhadap Volume Penjualan UMKM Fashion di Kota Batam. Journal of Applied Business Administration (JABA), September, 132–141. https://jurnal.polibatam.ac.id
Santi. (2022). Majalah Jaringan UMKM. Hr 24/7, 1(4), 10.
Sari, S. P. (2020). Strategi Meningkatkan Penjualan Di Era Digital. SCIENTIFIC JOURNAL OF REFLECTION : Economic, Accounting, Management and Business, 3(3), 291–300. https://doi.org/10.37481/sjr.v3i3.224
Shita Lusi Wardhani. (2022). Majalah Jaringan UMKM. Hr 24/7, 1(5), 13.
Siahainenia, S., Tehuayo, E., & ... (2021). The Effect of Online Promotion, Price. and Packaging on Sales Competitiveness of Culinary Products in Ambon City Against the …. … : Jurnal Manajemen Dan …, 04(01). https://ojs3.unpatti.ac.id/index.php/manis/article/view/5201%0Ahttps://ojs3.unpatti.ac.id/index.php/manis/article/download/5201/3831
Sitaniapessy, R. H., & Tabelessy, W. (2020). Implementasi Strategi Pemasaran Pada Kelompok Usaha-usaha Kecil Jemaat GPM PNIEL Wayame. Jurnal Abdidas, 1(6), 755–760. https://doi.org/10.31004/abdidas.v1i6.160
Tabelessy, W; E. R. Tamher, L. S. (2022). Minat Beli Konsumen Kedai Blue Shelter Dipengaruhi Oleh Content Marketing Dan Word of Mouth. Jurnal Unika, 9(1), 1–11.
Tabelessy, W. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Promosi Dan Desain Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Samsung Di Kota Ambon. Jurnal Soso-Q, 8(1), 96–112. https://doi.org/10.30598/sosoq.v8i1.1084
Tabelessy, W. (2021a). Analisis Pengaruh Inovasi Produk Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Dan Dampaknya Terhadap Kepuasan …. Soso-Q: Jurnal Manajemen, 9, 15–27. https://ojs.unpatti.ac.id/index.php/sosoq/article/view/1441
Tabelessy, W. (2021b). Pengaruh Desain Produk, Harga, dan Promosi terhadap Keputusan Pembelian pada Usaha Rumahan Buket Bunga Victoria di Kota Ambon. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 2(2), 89–97. https://doi.org/10.47747/jnmpsdm.v2i2.274
Tabelessy, W., Rehatta, P. N. R., & Saununu, S. (2022). Meningkatkan Pengetahuan Jiwa Kewirausahaan Bagi Kelompok Usaha Mekar Sari Di Desa Laha. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 589–594. https://doi.org/10.31004/cdj.v3i2.4446
Tabelessy, W., Tehuayo, E., & Christiara Loppies, R. (2022). Membentuk Kepercayaan Konsumen Untuk Meningkatkan Keputusan Pembelian. JUEB : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 1(2), 19–28. https://doi.org/10.55784/jueb.v1i2.93
Tamindael, M., & Ruslim, T. S. (2021). Pengaruh Komunikasi Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Merek Dengan Kepercayaan Sebagai Mediasi. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 3(1), 236. https://doi.org/10.24912/jmk.v3i1.11317
Tehuayo, E; Tabelessy, W; Pelupessy, M,M; Huwae, V, st. (2022). Penguatan Kapabilitas Kelompok UMKM dI Desa Tulehu Melalui Sosialisasi Bauran Pemasaran. Jurnal Pengabdian Masyarakat Akademisi, 1(4), 1–6.
Tehuayo, E. (2021). Analisis Pengaruh Harga, Kualitas Produk dan Kualitas Promosi terhadap Keputusan Pembelian Kerajinan Kulit Kerang Mutiara di Desa Batu Merah Kota Ambon. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8168–8180. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2317