ANALISA KLASIFIKASI C4.5 TERHADAP FAKTOR PENYEBAB MENURUNNYA PRESTASI BELAJAR MAHASISWA PADA MASA PANDEMI

Authors

  • Nanda Noverdi Ruziki Universitas Pamulang
  • Ahmad Fikri Zulfikar Universitas Pamulang

Keywords:

Data Mining, C4.5, Pandemic, Learning Achievement, RapidMiner

Abstract

At the end of 2019 there was an outbreak that shook the world, the outbreak was known as Covid19. In this case, many activities outside the home must be limited, even every time we want to go out, we are required to wear a mask and keep our distance. The Ministry of Education made a policy that teaching and learning activities must be carried out online or online to prevent the wider spread of Covid-19. But in the implementation of not going smoothly, there must be problems that can occur, namely problems such as students not understanding the material presented by the lecturer, the home factor that is not conducive to participating in online learning, health factors that affect learning. The purpose of this study was to determine the factors causing the decline in student learning achievement during the pandemic using the C4.5 method. The source of the data obtained by distributing questionnaires online to informatics engineering students of
Pamulang University. In this study, there are five criteria for factors that influence the factors that cause the decline in student learning achievement during a pandemic, namely: physical factors, psychological factors, family factors, college factors, community factors. From the results of the calculation, family factors are the factors that most influence the factors that cause the decline in student learning achievement. This research was conducted using the help of RapidMiner software and obtained an accuracy value of 90.00%.

References

Chaeruman, U. A. (2018). Alur Belajar: Meningkatkan Interaktivitas Pembelajaran Daring.

Chofifah, N. (2016). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Kurangnya Minat Belajar Siswa Laki-Laki Pada Kegiatan Esktrakurikuler Seni Tari Di Sd Negeri Panggung 2 Kota Tegal.

Dr. Rusman, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Fitriani, Y., Defit, S., & Nurcahyo, G. W. (2021). Prediksi Hasil Belajar Siswa Secara Daring pada Masa Pandemi COVID-19 Menggunakan Metode C4.5. ol. 3 No. 3 e-ISSN: 2686-3154, 120-127.

Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Vol.6, No.2 e-ISSN: 2442-7667, 165-175.

H, S. F. (2021). Analisa Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Berbasis Daring Pada Mata Pelajaran IPA SMP Negeri 1 Kateman Pada Masa Pandemi Covid-19.

Mardi, Y. (2017). Data Mining : Klasifikasi Menggunakan Algoritma C4.5. V2.i2(213-219)(ISSN : 2407-0491), 214.

Merawati, D., & Rino. (2019). Penerapan Data Mining Penentu Minat Dan Bakat Siswa Smk Dengan Metode C4.5. VOL. 1 NO. 1, 30.

Ningrum, S. Y. (2011). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi belajar Siswa kelas X Dalam Program Keahlian Administrasi Perkantoran Di SMK Yayasan Pembinaan Pembangunan Masyrakat (YPPM) Jogja.

Nugroho Setio, P. B., Sari Saputro, D. R., & Winarno, B. (2020). Klasifikasi dengan Pohon Keputusan Berbasis Algoritme C4.5. PRISMA 3 (2020):64-71 ISSN 2613-9189, 64-71.

Ramadhani, R., Masrul, Nofriansyah, D., Hamid, M. A., Sudarsana, I. K., Sahri, . . . Suhelayanti. (2020). Belajar Dan Pembelajaran: Konsep dan Pengembangan. Yayasan Kita Menulis.

Setiawan, A. (2020). Penerapan Algoritma C.45 Untuk Klasifikasi Tingkat Kenikan Kelas Di Sdn Citamiang 2 Kota Sukabumi.

Susanti, & Ayu, M. (2021). Analisa Kejenuhan Belajar Siswa Akuntansi Terhadapt Motivasi Belajar pada Masa Pandemi Covid-19.

Tusarwenda, T. B. (2018). Penerapan Data Mining Dengan Algoritma C4.5 Dalam Prediksi Penjualan Botol Pada Cv. Seribukilo.

Umam, K., Puspitasari, D., & Nurhadi, A. (2020). Penerapan Algoritma C4.5 Untuk Prediksi Loyalitas Nasabah. Volume 4, Nomor 1, ISSN 2548-8368, 65-71.

Zhafira, N. H., Ertika, Y., & Chairiyaton. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Perkuliahan Daring Sebagai Sarana Pembelajaran Selama Masa Karantina Covid-19. Volume 4 Nomor 1, 2020 ISSN : 2614-2

Additional Files

Published

30-07-2022

How to Cite

Nanda Noverdi Ruziki, & Ahmad Fikri Zulfikar. (2022). ANALISA KLASIFIKASI C4.5 TERHADAP FAKTOR PENYEBAB MENURUNNYA PRESTASI BELAJAR MAHASISWA PADA MASA PANDEMI. OKTAL : Jurnal Ilmu Komputer Dan Sains, 1(07), 945–951. Retrieved from https://journal.mediapublikasi.id/index.php/oktal/article/view/375