Pemanfaatan Digital Marketing Untuk Meningkatkan Pendapatan UMKM Angkringan Di Wilayah Kemayoran

Authors

  • Ade Riansyah Universitas Indraprasta PGRI
  • Endah Widati Universitas Indraprasta PGRI

Keywords:

Digital Marketing, Angkringan, Media Sosial

Abstract

The purpose of this study was to determine the use of digital marketing to increase angkringan income in the Kemayoran area. The research method used is a qualitative research method. The object of this study was angkringan businesses in the Kemayoran area as many as 8 angkringan businesses in the Kemayoran area. The data analysis technique used was triangulation analysis to test the validity of the data collected and descriptive analysis from miles & huberman. The results obtained from this study are that the use of digital media has a significant impact on the development of angkringan businesses. However, its effectiveness varies depending on the extent to which business owners actively and consistently utilize digital platforms. Business owners who actively use platforms such as Instagram, TikTok, and WhatsApp Business tend to experience increased revenue and customer interaction. Conversely, owners who are less active or only use Google Business do not experience a significant increase. Therefore, the use of digital marketing depends on the ability of business owners to manage digital media.

References

Aisyah, S., & Rachmadi, K. R. (2022). Digitalisasi Pemasaran Melalui Sosial Media Marketing Pada Pelaku Umkm Guna Peningkatan Pendapatan. RESWARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 442–448. https://doi.org/10.46576/rjpkm.v3i2.1866

Amir, N. O., & Mustikawati, D. (2019). PENERAPAN DIGITAL MARKETING DALAM MENINGKATKAN PENDAPATAN PEDAGANG BUNGA DI DESA SIDOMULYO KOTA BATU. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis (JEPA), 3(4), 681–688. https://doi.org/10.21776/ub.jepa.2019.003.04.3

Azmi Fadhilah, D., & Pratiwi, T. (2021). Strategi Pemasaran Produk UMKM Melalui Penerapan Digital Marketing. Coopetition : Jurnal Ilmiah Manajemen, 12(1), 17–22. https://doi.org/10.32670/coopetition.v12i1.279

Bambang, S., & Abdur, R. (2019). Implementasi Pemasaran Digital Dalam Meningkatkan Pendapatan Pelaku Umkm Pamokolan Ciamis. Jurnal PRODUKTIF, 3(2), 254–261. http://www.journal.umtas.ac.id/index.php/produktif/article/view/669

Chakti, A. G. (2019). The Book of Digital Marketing. Celebes Media Perkasa.

Gani, A. G. (2014). Pengenalan Teknologi Internet Serta Dampaknya. Jurnal Sistem Informasi Universitas Suryadarma, 2(2). https://doi.org/10.35968/jsi.v2i2.49

Hariyanti, N. T., & Wirapraja, A. (2018). Pengaruh Influencer Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Digital Era Moderen (Sebuah Studi Literatur). Jurnal Eksekutif, 15(1), 133–146.

Iqbal, M. (2021). Efektifitas Digital Marketing Terhadap Kualitas Layanan pada Usaha di Masa Pandemi Covid 19 (Studi Kasus di Aceh). JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi), 7(2), 83–93. https://doi.org/10.35870/jemsi.v7i2.609

Irfani, H., Yeni, F., & Wahyuni, R. (2020). Pemanfaatan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Pada Ukm Dalam Menghadapi Era Industri 4.0. JCES (Journal of Character Education Society), 3(3), 651–659.

Jasri, Arfan, N., Hasanuddin, & Ali Hasan, H. (2022). Penerapan Digital Marketing dalam Upaya Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro Kecil dan Menengah. ILTIZAM Journal of Shariah Economics Research, 6(2), 212–224. https://doi.org/10.30631/iltizam.v6i2.1452

Permatasari, D., Yogapratama, F., Kurniafitra, I. I., & Islamiah, W. (2022). Pelatihan Digital Marketing Sebagai Upaya Pengembangan Strategi Pemasaran Produk Umkm Batik Di Kelurahan Gedog Kota Blitar. Transformasi Dan Inovasi : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 60–72. https://doi.org/10.26740/jpm.v2n1.p60-72

Purnomo, N. (2020). Peningkatan Sumber Daya Manusia Melalui Pelatihan Dan Pendampingan Digital Marketing. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 4(3), 376–381. https://doi.org/10.22437/jkam.v4i3.11307

Purwana, D., Rahmi, R., & Aditya, S. (2017). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) Di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(1), 1–17. https://doi.org/10.21009/jpmm.001.1.01

Sadya, S. (2023). APJII: Pengguna Internet Indonesia 215,63 Juta pada 2022-2023. DataIndonesia.Id. https://dataindonesia.id/internet/detail/apjii-pengguna-internet-indonesia-21563-juta-pada-20222023

Saroji, A., Harmini, T., & Taqiyuddin, M. (2021). Sejarah Evolusi Generasi Internet. Jurnal Kajian Ilmu Sejarah Dan Budaya, 2(2), 65–75. https://www.researchgate.net/profile/Muhammad-Taqiyuddin-3/publication/358872747_Internet_Evolution_A_Historical_View_SEJARAH_EVOLUSI_GENERASI_INTERNET/links/62199d43b1bace00839c0749/Internet-Evolution-A-Historical-View-SEJARAH-EVOLUSI-GENERASI-INTERNET.p

Sukmasetya, P., Haryanto, T., Sadewi, F. A., Maulida, R. B. G., Aliudin, H. S., & Sugiarto, B. (2020). Pemanfaatan Digital Marketingsebagai Media Pemasaran Global untuk Meningkatkan Penjualan Produksi pada Home Industry. Community Empowerment, 5(2), 28–35. https://doi.org/10.31603/ce.v5i2.3514

Sulaksono, J., & Zakaria, N. (2020). Peranan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (Umkm) Desa Tales Kabupaten Kediri. Generation Journal, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.29407/gj.v4i1.13906

Suyono, B. S. P., Usman, Y., Bergeron, B. W. P., Hiltz, S. R., Diaz, P., Mark, G., Taylor, M., Doerfel, M. L., Dunn, A. M., Hofmann, O. S., Waters, B., Witchel, E., Civelek, M. E., Cemberci, M., & Eralp, N. E. (2019). DIGITAL MARKETING AS AN INTEGRATED MARKETING COMMUNICATION STRATEGY IN BADAN USAHA MILIK DESA (BUMDesa) IN EAST JAVA. Journal of Management Studies, 13(2), 121–151. https://doi.org/https://doi.org/10.21107/kompetensi.v13i2.6829

Syukri, A. U., & Sunrawali, A. N. (2022). Digital marketing dalam pengembangan usaha mikro, kecil, dan menengah. Faculty of Economics and Business Mulawarman University, 19(1). https://doi.org/https://doi.org/10.30872/jkin.v19i1.10207

Wibawanto, A. (2018). Penggunaan Internet dalam Perpustakaan. Pustakaloka, 10(2), 191. https://doi.org/10.21154/pustakaloka.v10i2.1472

Published

2024-08-30

How to Cite

Riansyah, A. ., & Widati, E. . (2024). Pemanfaatan Digital Marketing Untuk Meningkatkan Pendapatan UMKM Angkringan Di Wilayah Kemayoran . Jurnal Manajemen, Ekonomi, Hukum, Kewirausahaan, Kesehatan, Pendidikan Dan Informatika (MANEKIN), 2(4 : Juni), 539–550. Retrieved from https://journal.mediapublikasi.id/index.php/manekin/article/view/4492