Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien Pengguna Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Di Rumah Sakit Anugrah Kabupaten Sidrap

Authors

  • Muh. Aswan Yones Universitas Muhammadiyah Sidenreng Rappang
  • Sapri Tajuddin Universitas Muhammadiyah Sidenreng Rappang
  • Hariyanti Hamid Universitas Muhammadiyah Sidenreng Rappang

Keywords:

Kualitas Pelayanan, Kepuasan Pasien Pengguna Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS)

Abstract

In an effort to meet the needs of the general public and implement legal and regulatory requirements, public service providers carry out all service-related operations under the umbrella of public services. Fair distribution of rights and obligations, requirements, participativeness, openness, accountability and non-discrimination are factors that contribute to good service. At Anugrah Hospital, Sidrap Regency, the aim of this research is to determine the effect of health service quality on patient satisfaction with users of social security administering institutions. The questionnaire served as the primary data source for this quantitative research design. A total of 19 samples from 23 populations were used in this research. The data analysis method uses the SPSS version 21 application for descriptive statistical analysis, validity testing, reliability testing, and basic linear regression analysis. Research findings show that the level of satisfaction of patients using the Social Security Administration is influenced by the quality of health services. Quality is in the "Good" category with a percentage of 78% out of 100%, and regarding patient satisfaction the service is categorized as "Good" with a total percentage of 79% out of 100%. And Hypothesis H0 is accepted.

References

Amalia Yunia Rahmawati. (2020). Metode Penyembuhan Melalui Ajaran Pembenaran Oleh Iman Richard Jimmy Irawan1, Rudolf W. Sagala 2, A. Hendriks 3, Rolyana Ferinia4. 9(July), 1–23.

Ardyana, M. A. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan Kapal Terhadap Kepuasan Pengguna Jasa PT. Pelabuhan Indonesia III (Persero) Cabang Tanjung Perak (Studi Pada Jasa Pemanduan Kapal) [The Effect Of Ship Service Quality Toward The Satisfaction of Tanjung Perak Customers]. 1–17.

Arifin, S., Dkk. (2013). Buku Dasar-dasar Manajemen Kesehatan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Dewi, R. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan Pengguna BPJS Terhadap Kepuasan Konsumen Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Journal of Social Knowledge Education (JSKE), 3(1), 6–10. https://doi.org/10.37251/jske.v3i1.400

dr. Dhian Kartikasari, S. K. (2019). ADMINISTRASI RUMAH SAKIT (S. K. Indana Tri R., S.KM Tahani Ratna A. (ed.)). Penerbit Wineka Media Anggo. http://fik.um.ac.id/wp-content/uploads/2020/10/3.-ADMINISTRASI-RUMAH-SAKIT.pdf

Heryana, A. (2019). Buku Ajar Metodologi Penelitian Kesehatan Masyarakat. Bahan Ajar Keperawatan Gigi, June, 1–187.

Jaelani L. (2020). Pembaharuan dalam organisasi pelayanan kesehatan. 1, 21–29.

Keputusan Menteri Pendyagunaan Aparatur Negara Nomor 63/KEP/M.PAN/7/2003 Tentang Pedoman Umum Penyelenggaraan Pelayanan Publik Poin V Prinsip Pelayanan Publik.

Lailul Mursyidah, M. Dkk. (2020). MANAJEMEN PELYANAN PUBLIK (M. S. Dr. Isnaini Rodiyah (ed.)). UMSIDA Press Anggota IKAPI No. 218/Anggota Luar Biasa/JTI/2019 Anggota APPTI No. 002 018 1 09 2017.

Mukrimaa, S. S., Dkk. (2016). PANDUAN LAYANAN BAGI PESERTA JAMINAN KESEHATAN NASIONAL-KARTU INDONESIA SEHAT (JKN-KIS). In Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Vol. 6, Issue August).

NB, N. (2021). (SKRIPSI) KUALITAS PELAYANAN BADAN PENYELENGGARA JAMINAN SOSIAL ( BPJS ) KESEHATAN PADA MASYARAKAT DI PUSKESMAS LASUSUA KABUPATEN KOLAKA UTARA. 6.

PERMATA, H. (2020). ( SKRIPSI )ANALISIS PELAYANAN KESEHATAN PESERTA BPJS DI PUSKESMAS BANGKINANG KOTA. Bussiness Law Binus, 7(2), 33–48.

Peraturan Presiden Nomor 19 Tahun 2016 Tentang Perubahan Kedua Atas Peraturan Presiden Nomor 12 Tahun 2013 Tentang Jaminan Kesehatan Nasional.

Peraturan Menteri Kesehatan Nomor 3 Tahun 2020 Tentang Klasifikasi dan Perizinan Rumah Sakit.

Sapri, & Amin, M. (2017). Penerapan Prinsip-Prinsip Pelayanan Badan Terintegrasi Di Puskesmas Lompoe Kecamatan Bacukiki Kota Parepare. Akmen Jurnal Ilmia, 14(3), 395–402.

Sartika, SKM., Dkk (2022). ILMU KESEHATAN MASYARAKAT. In M. K. Ns. Arif Munandar, S. Kep. (Ed.), Suparyanto dan Rosad (2015 (Vol. 5, Issue 3). PENERBIT MEDIA SAINS INDONESIA (CV. MEDIA SAINS INDONESIA) Melong Asih Regency B40 - Cijerah Kota Bandung - Jawa Barat www.penerbit.medsan.co.id.

Sellang, K., Ahmad, J., & Mustanir, A. (2019). Strategi dalam peningkatan kualitas pelayanan publik. August, 1–168.

Undang Undang Nomor 36 Tahun 2009 Tentang Kesehatan.

Published

2024-05-13

How to Cite

Aswan Yones, M. ., Tajuddin, S. ., & Hamid, H. . (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien Pengguna Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Di Rumah Sakit Anugrah Kabupaten Sidrap. Jurnal Manajemen, Ekonomi, Hukum, Kewirausahaan, Kesehatan, Pendidikan Dan Informatika (MANEKIN), 2(3 : Maret), 439–442. Retrieved from https://journal.mediapublikasi.id/index.php/manekin/article/view/4178