Analisis Penyebab Pending Klaim Berkas BPJS Kesehatan Pelayanan Pasien Rawat Inap Di Rumah Sakit X
Keywords:
BPJS, Pengajuan Klaim, Pasien Rawat InapAbstract
BPJS Health claim files for Quarter 1 January, February and March 2023 with 129 BPJS health claim files for the most important inpatient services. The reason for the return was because it did not pass the service administration verification, the difference in diagnosis coding between the BPJS coder and the hospital diagnosis code and the incompleteness of the claim file. So the settlement of claims results in pending claims which disrupt the hospital's financial flow. The aim of this research is to find out the most important BPJS Health file claims for inpatient services at Hospital The results of this research are the percentage of factors causing pending BPJS health claims for inpatient services based on the suitability of membership administration, namely 100%. The percentage of factors causing pending BPJS health claims for inpatient services based on suitability of service administration is 91.6% appropriate and 8.4% inappropriate. And the percentage of factors that cause pending BPJS health claims for inpatient services based on suitability of health administration is 94.7% appropriate and 5.3% inappropriate.
References
Annisa. (2020). Analisis Faktor Penyebab Pengembalian Berkas Klaim Pasien Rawat Inap Oleh BPJS Kesehatan Di RS Panti Wilasa Dr. Cipto Semarang. Politeknik Kesehatan Kemenkes Semarang.
Asep Nurwanda, E. B. (2020). Analisis Program Inovasi Desa Dalam Mendorong Pengembangan Ekonomi Lokal Oleh Tim Pelaksana Inovasi Desa (PID) Di Desa Bangunharja Kabupaten Ciamis. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 7(1), 68–75.
Astuti, N. D., & Hidayah, A. N. (2022). Literature Review on Causes of Claim Return for Inpatients’ Social Security for Health Agency. Jurnal Rekam Medis Dan Informasi Kesehatan, 5(2), 81–88.
Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) Kesehatan Sebagai Pelayanan Publik. (2019). Administrative Law and Governance Journal, 2(4), 686–696.
BPJS Kesehatan. (2016). Petunjuk Teknis Verifikasi Klaim. Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Kesaehatan, 1–46.
Feni Mardila Putri, Hamdi Nur, & Rini Asmariati. (2019). Kajian Spasial Tekanan Penduduk Terhadap Lahan Sawah Di Kota Pariaman. Jurnal Rekayasa, 9(1), 31–47.
Irmawati. (2019). Penyebab Pengembalian Berkas Klaim Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) Pasien Rawat Inap Ditinjau dari Syarat-Syarat Pengajuan Klaim di RSUDR.A Kartini Jepara. Rekam Medis Dan Informasi Kesehatan, 1, 45–51.
Kemenkes RI. (2020). Permenkes No 3 Tahun 2020 Tentang Klasifikasi dan Perizinan Rumah Sakit. Tentang Klasifikasi Dan Perizinan Rumah Sakit, 3, 1–80.
Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2014). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 27 Tahun 2014 tentang Petunjuk Teknis Sistem Indonesia Case Base Groups (INA-CBGs).
Kusumawati. (2018). Hubungan Karakteristik Petugas dengan Kesesuaian Kode Diagnosis pada Rekam Medis Rawat Jalan dan Software INA CBGs di RS PKU Muhammadiyah Yogyakarta Unit I. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Mar’atusholihah, H., Priyanto, W., Damayani, A. T., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., & Pendidikan, I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Ular Tangga Berbagai Pekerjaan. Mimbar PGSD Undiksha, Vol: 7, No, 255.
Megawati. (2019). Faktor-Faktor Penyebab Pengembalian Berkas Persyaratan Klaim BPJS Pasien Rawat Inap di RS PKUMuhammadiyah Yogyakarta. Kesehatan Vokasional, 1, 36–43.
Olivia, J., & Nurfebiaraning, S. (2019). Pengaruh Video Advertising Tokopedia Versi “ Jadikan Ramadan Kesempatan Terbaik ” Terhadap Respon Afektif. Jurnal Lontar, 7(1), 16–24.
Peraturan Pemerintah. (2021). Peraturan Pemerintah Nomor 47 Tahun 2021 tentang Penyelenggaraan Bidang Perumahsakitan. 086146.
Permenkes. (2016). Implementasi Peraturan Pemerintah Nomor 47 Tahun 2016 Tentang Fasilitas Pelayanan Kesehatan. 11(1), 50–56.
Permenkes No. 3. (2023). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia No. 3 Tahun 2023 Tentang Standar Tarif Pelayanan Kesehatan Dalam Penyelenggaraan Program Jaminan Kesehatan. Menteri Kesehatan RI, 1–721.
Permenkes No 24 Tahun. (2022). Permenkes No 24 Th 2022 Transformasi Rekam Medis Manual Ke Rme. Kementerian Kesehatan Republik Indonesia, 24, 21.
Permenkes RI. (2018). Peraturan Presiden tentang Jaminan Kesehatan. In Pemerintah Republik Indonesia (pp. 1–74).
Putri, A. F., & Budi, S. C. (2020). Hubungan Kelengkapan Persyaratan Klaim terhadap Persetujuan Klaim oleh Verifikator BPJS di RSUP dr. Soeradji Tirtonegoro Klaten. Prosiding Seminar Rekam Medis Dan Manajemen Informasi, 1–10.
Riako, A. G. (2022). Analisis Faktor Penyebab Pending Klaim BPJS Kesehatan Pasien Rawat Inap Dan Rawat Jalan Di RSI Sultan Agung Semarang.