Proses Kreatif Drama Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Mahasiswa BIPA

Authors

  • Tedi Primadi Universitas Muhammadiyah Purwoketo
  • Laily Nurlina Universitas Muhammadiyah Purwoketo

Keywords:

Proses Kreatif, Drama, Keterampilan Berbicara, Siswa BIPA

Abstract

Cases were found where BIPA students studying in Indonesia did not have good language skills, especially in the speaking aspect. Meanwhile, speaking skills are one of the main skills in communication that are most often used in everyday life. For this reason, BIPA students' speaking skills need to be improved. Drama games are elementally close to communication. Because in drama games language is used to convey stories to the audience. This research aims to determine the effectiveness of the drama creative process in improving BIPA students' speaking skills. This research uses descriptive qualitative methods. The approach used is literature study. Data is collected through sources that are considered relevant, such as books, articles and other sources in the last ten years. The results of this research are that drama games have content that is closely related to aspects contained in speaking skills, both from a verbal perspective which includes intonation, articulation and power and from a non-verbal perspective, namely gestural and facial expressions. his speaking skills. Based on research findings and previous research results, drama is known to improve speaking skills.

References

Budiawan, R. Y. S., & Rukayati. (2018). Kesalahan Bahasa dalam Praktik Berbicara Pemelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) di Universitas PGRI Semarang Tahun 2018. Jurnal Kredo, 2(1), 88–96.

Bukhori, B. (2016). Kecemasan berbicara di depan umum ditinjau dari kepercayaan diri dan keaktifan dalam organisasi kemahasiswaan. Jurnal Komunikasi Islam, 6(1), 158–156.

Faizin, F., & Isnaini, M. (2018). Peningkatan Kemampuan Berbicara Pemelajar BIPA Level Dasar dengan Menggunakan Kartu Kosa Kata. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), 42–47.

Hidayati, N. A., & Darmuki, A. (2021). Penerapan Model Auditory Intellectually Repetition (AIR) untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Mahasiswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 252–259. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.959

Humaira, H. W., Syihabuddin, S., Damaianti, V. S., & Sumiyadi, S. (2022). Peran Pengajaran Bahasa Berbasis Drama dalam Meningkatkan Kemampuan Presentasi Peserta Didik. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(4), 873–882. https://doi.org/10.30872/diglosia.v5i4.537

Juniardianta, I. N. (2017). Peningkatan Kemampuan Berbahasa Indonesia melalui Metode Drama pada Siswa Kelas VIIC SMP Dharma Praja. RETORIKA: Jurnal Ilmu Bahasa, 3(1), 47–61. https://doi.org/10.22225/jr.3.1.84.47-61

Kurniawan, T. U. (2016). Perwujudan Naskah Drama Anusapati Karya S.H. Mintardja dalam Pementasan Teater. Journal of Urban Society’s Arts, 3(2), 73–81. https://doi.org/10.24821/jousa.v3i2.1476

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook (3rd ed.). Sage Publications.

Ningrum, R. K., Waluyo, H. J., & Winarni, R. (2017). BIPA (Bahasa Indonesia Penutur Asing) sebagai upaya internasionalisasi universitas di indonesia. The 1st Education and Language International Conference Proceedings, 726–732. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/ELIC/article/view/1294

Nurachma, R., & Ati, S. (2015). Kebutuhan dan Perilaku Pencarian Informasi Aktor Teater Emka (Emper Kampus) Fakultas Ilmu Budaya. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 4(2), 1–10. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jip/article/view/9508/9231

Piscayanti, K. S. (2014). Studi Dokumentasi Dalam Proses Produksi Pementasan Drama Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 47(2–3), 94–103.

Rofek, A., Febrianto, M. V., Abdurachman, U., & Situbondo, S. (2018). Peringkatan kemampuan berbicara menggunakan metode bermain drama di kelas iv sdn 2 duwet kecamatan panarukan. Cermin: Jurnal Penelitian, 2(2), 79–98.

Sari, L., & Lestari, Z. (2019). Meningkatkan kemampuan berbicara Bahasa Inggris siswa dalam menghadapi era revolusi 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang , 1–11. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/2566

Sriyanto, S., & Fauzie, A. (2017). Penggunaan Kata “Jancuk” Sebagai Ekspresi Budaya dalam Perilaku Komunikasi Arek di Kampung Kota Surabaya Sugeng. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 7(2), 88–102.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Syafii, M. S., Fathurohman, I., & Fardani, M. A. (2022). Metode Pelatihan Teater untuk Menumbuhkan Rasa Percaya Diri Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 88–96. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i1.44954

Urfah, N. (2021). Urgensi Membangun Ekstrakurikuler Teater Di Sekolah Menengah Jakarta Selatan Sebagai Upaya Peningkatan Apresiasi Sastra. Gurindam: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 1(2), 52. https://doi.org/10.24014/gjbs.v1i2.12939

Wajdi, F. (2017). Implementasi Project Based Learning (PBL) dan Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Drama Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 17(1), 86. https://doi.org/10.17509/bs_jpbsp.v17i1.6960

Wicaksono, Y. P. (2022). Keefektifan Media Pembelajaran Film untuk Meningkatkan Pembelajaran BIPA Tingkat Awal dan Menengah. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 7(4), 876. https://doi.org/10.28926/briliant.v7i4.1023

Widuro, A., Praharsari, D. S. A., Sumaryanti, E. D., Dewi, Z. N. K., & Hawa, M. (2023). Prosiding. Prosiding Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra, 1, 453–462.

Wiyanto, A. (2002). Terampil Bermain Drama. Grasindo.

Yusriansyah, E. (2022). Dramatic Reading sebagai Strategi Pembelajaran Drama di Zaman Digital. Sandibasa: Seminar Nasional Pendidikan …, 4(April), 399–409. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/sandibasa/article/view/2029%0Ahttps://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/sandibasa/article/download/2029/1478

Published

2024-01-12

How to Cite

Primadi, T. ., & Nurlina, L. . (2024). Proses Kreatif Drama Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Mahasiswa BIPA. Jurnal Manajemen, Ekonomi, Hukum, Kewirausahaan, Kesehatan, Pendidikan Dan Informatika (MANEKIN), 2(2 : Desember), 300–308. Retrieved from https://journal.mediapublikasi.id/index.php/manekin/article/view/3939