Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick (Tongkat Berjalan) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Kompetensi Dasar Menganalisis Keterampilan Gerak Permainan Bola Besar

Authors

  • M. Fitra Syam SMA Negeri 8 Penajam Paser Utara, Dinas Pendidikan dan Kebudayaan

Keywords:

Talking Stick, Hasil Belajar, PJOK

Abstract

This research aims to improve student learning outcomes by using the Talking Stick learning model assisted by image media in the PJOK subject for class XI Economics at SMA Negeri 8 North Penajam Paser for the 2020/2021 academic year. This type of research is classroom action research. The research results show an increase in student learning outcomes after using the Talking Stick learning model. Based on research results, the average score of learning outcomes for class Seeing that the scores obtained by students from cycle I to cycle II have increased, it can be stated that the application of the Talking Stick model can improve the learning outcomes of XI Economics students at SMA Negeri 8 Penajam Paser Utara and students' responses to learning activities through cooperative learning type Talking Stick class Economics at SMA Negeri 8 Penajam Paser Utara, most students responded positively.

References

Fajeri, L., Berlian, L., & Tunjung Biru, L. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Tipe Talking Stick Berbantuan Media Mystery Box Terhadap Hasil Belajar Siswa Tema Sistem Sonar Pada Hewan. PENDIPA Journal Of Science Education, 7(2), 150–157. Https://Doi.Org/10.33369/Pendipa.7.2.150-157

Faradita, M. N. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Type Talking Stick Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 47–58. Https://Doi.Org/10.21067/Jbpd.V2i1a.2349

Hasrudin, F., & Asrul, A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran IPA Di SD Inpres 16 Kabupaten Sorong. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(2), 94–102. Https://Doi.Org/10.36232/Jurnalpendidikandasar.V2i2.521

Janet, J., & Susianti, O. M. (2022). PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA SISTEM PENCERNAAN PADA MANUSIA MELALUI METODE PEMBELAJARAN TYPE TALKING STICK PADA SISWA KELAS V SDN 2 PLATAR TAHUN 2022. Jurnal Ilmiah Ibtida: Jurnal Prodi PGMI STIT Pemalang, 3(1), 33–47. Https://Doi.Org/10.58410/Ibtida.V3i1.510

Muhammad, E., & Nursyafika. (2023). PENGGUNAAN MODEL TALKING STICK BERBANTUAN MEDIA GAMBAR DAPAT MENINGKATKAN HASIL BELAJAR TEMATIK SISWA KELAS VI SD 59 PANGKAJENE. JKP: Jurnal Khasanah Pendidikan, 2(1).

Sizi, Y., Bare, Y., & Galis, R. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Keaktifan Dan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik SMP Kelas VIII. Spizaetus: Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 2(1).

Published

2023-09-30

How to Cite

Fitra Syam, M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick (Tongkat Berjalan) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Kompetensi Dasar Menganalisis Keterampilan Gerak Permainan Bola Besar. Jurnal Manajemen, Ekonomi, Hukum, Kewirausahaan, Kesehatan, Pendidikan Dan Informatika (MANEKIN), 2(1 : September), 193–198. Retrieved from https://journal.mediapublikasi.id/index.php/manekin/article/view/3833