Pentingnya Keterampilan Guru dalam Membuka Kelas Untuk Membentuk Keaktifan siswa Siswa Dalam Proses Belajar Mengajar

Authors

  • Devin Wiranda Universitas Jambi
  • Siti Tiara Maulia Universitas Jambi

Keywords:

Keterampilan Mengajar, Guru, Siswa

Abstract

The teacher's skill when opening a class greatly influences students' enthusiasm in the teaching and learning process. To receive knowledge in the classroom, educators must possess the skill of opening a class. Students have different characters in participating in learning, not all students are excited to take part in the learning process before class begins, and not all students are ready and concentrated to take part in the learning given by the teacher. Therefore in this article, To overcome this, the author will summarize the skills in opening classes that must be mastered by every teacher. This is so that students feel excited, ready, and play an active role during the teaching and learning process.

References

Djamarah, Syaiful Bahri. (2010). Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif (Suatu PendekatanTeoretis Psikologi). Jakarta: Rineka Cipta.

Wragg, E. C., Pengelolaan Kelas, Alih Bahsa Anwar Jasin, Jakarta: Grasindo 1996.

Wragg, E. C., Keterampilan Mengajar di Sekolah Dasar, Alih Bahsa Anwar Jasin, Jakarta: Grasindo 1997.

Yunia, Meta. 2014. Pengaruh Keterampilan Membuka dan Menutup Pelajaran terhadap Motivasi Belajar Siswa SD Negeri Jatibarang Kidul 05 Kabupaten Brebes. Skripsi. Tidak diterbitkan.Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Slameto, 2010. Belajar & Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Sudjana, Nana. 2013. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: SinarBaru Algensindo

Sudjana. 2005. Metoda Statistika. Bandung : Tarsito

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif,Kualitatif, dan R & D). Bandung : Alfabeta

Anggi dan Avini. (2018). Analisis Kesalahan Ejaan Dalam Karangan Narasi Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar

Kecamatan Sumedang Selatan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (2), 229.

Arni. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe

Think Pair Share (TPS) di SD Negeri 018 Rantau Sialang Kecamatan Kuantan Mudik. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2 (5), 737-743

Published

2023-05-29

How to Cite

Devin, & Tiara Maulia, S. . (2023). Pentingnya Keterampilan Guru dalam Membuka Kelas Untuk Membentuk Keaktifan siswa Siswa Dalam Proses Belajar Mengajar. Jurnal Manajemen, Ekonomi, Hukum, Kewirausahaan, Kesehatan, Pendidikan Dan Informatika (MANEKIN), 1(04 : Juni), 132–135. Retrieved from https://journal.mediapublikasi.id/index.php/manekin/article/view/2488