Word Of Mouth dan Cita Rasa: Sebuah Pendekatan Planned Behavior pada Keputusan Pembelian
Keywords:
Word Of Mouth, Taste, Buying Interest, Purchase DecisionsAbstract
This study aims to analyze the effect of word of mouth and taste on buying interest and purchase decisions at bakery in Kudus. The theory used in this research is the theory of planned behavior. The method used in this research is quantitative, with explanatory research as the type of research. Sampling is the research used a purposive sampling technique consisting of 125 respondents. The data analysis used is SEM which is operated through the AMOS program. The results of this study indicate that word of mouth has a positive and insignificant effect on buying interest and purchase decisions, taste has a positive and significant effect on buying interest and purchase decisions, and buying interest has a positive and significant on purchase decisions, as well as buying interest can’t be an intervening variable on the influence of word of mouth and taste on purchase decisions.
References
Aileen, E. et al. (2021). The Effect of Social Media Marketing, Word Of Mouth, And Effectiveness Of Advertising On Brand Awareness And Purchase Intention On Grab Application Users Domicile Of Tangerang. Journal of Management, Vol. 12, No. 1: 426–441.
Anggraeni, P. D., dan Sabrina, T. A. (2021). Pengaruh Harga, Citra Merek dan Cita Rasa Terhadap Minat Beli Oleh-Oleh Tempat Wisata di Semarang. Jurnal Ilmiah Pariwisata, Vol. 26, No. 2:153–160.
Arifin, A., dan Setyaningrum, D. (2022). Analisis Pengaruh Labelisasi Halal, Harga, Promosi, Cita Rasa, Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Sosis Kanzler Oleh Generasi Milenial (Studi Pada Konsumen Swalayan Indomaret Sragen). Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, Vol. 10, No. 1:420–427.
Armitage, C. J., dan Julie, C. (2017). Planned Behavior The Relationship Between Human Thought And Action. Routledge, New York.
Badan Pusat Statistik. (2021). Rata-rata Pengeluaran Perkapita Seminggu Menurut Kelompok Makanan Minuman Jadi Per Kabupaten/kota (Rupiah/Kapita/Minggu), 2018-2021. Diakses dari www.bps.go.id. Pada tanggal 30 Juni 2022.
Cha, S. S., dan Lyu, M. S. (2019). Influence of SNS Characteristics on the Brand Image of Infant Food Products. International Journal of Industrial Distribution & Business, Vol. 10, No. 8:7–15.
Cha, S. S., dan Lee, S. H. (2021). The Influence of Ramen Selection Attributes on Consumer Purchase Intention. Korean Journal of Food & Health Convergence, Vol. 7, No. 4:1–11.
Drummond, K. E., dan Brefere, L. M. (2021). Nutrition For Food Service & Culinary Professionals.Wiley, New Jersey.
Fawzi, et al. (2022). Strategi Pemasaran Konsep, Teori dan Implementasi. Pascal Books, Tangerang Selatan.
Febryanti, H., dan Hasan, F. (2022). Pengaruh Word of Mouth dan Promosi Online terhadap Minat Beli Masyarakat pada Usaha Makanan Online Nasi Madura Pantry’s Kota Pasuruan. Jurnal Agriscience, Vol. 3, No. 1:164–178.
Ferdinand. (2014). Metode Penelitian Manajemen. Badan Penerbit Universitas Diponegoro, Semarang.
Firmansyah. (2018). Perilaku Konsumen (Sikap dan Pemasaran). Deepublish, Yogyakarta.
Ghozali. (2017). Model Persamaan Struktural Konsep Dan Aplikasi Dengan Program AMOS 24. Badan Penerbit Universitas Diponegoro, Semarang.
Gultom, D. N., dan Widodo, A. (2021). Pengaruh Green Marketing Terhadap Minat Beli Serta Dampaknya Pada Keputusan Pembelian (Studi Pada Konsumen Produk Tepung Terigu Bogasari Di DKI Jakarta). Jurnal Pemasaran Kompetitif, Vol. 5, No. 1:27 – 37.
Hidayat. (2017). Bisnis Roti dan Kue Indonesia bertumbuh 10%. Diakses dari https://industri.kontan.co.id/. Pada tanggal 29 Juni 2022.
Hutri, E. D., dan Yuliviona, R. (2022). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Suzuki Dengan Minat beli Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus: Pada Pengguna Sepeda Motor di Kota Padang). EJurnal Bung Hatta, Vol. 20, No. 2:1-7.
Irwansyah, R. et al. (2021). Perilaku Konsumen. Widina Bhakti Persada, Bandung.
Karnilah, Silvia, E., dan Sanjaya, V. F. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan , Cita Rasa Dan Varian Menu Ayam Geprek Abu Ahda Terhadap Minat Beli Konsumen. Jurnal Manajemen Bisnis Syariah, Vol. 1, No. 2:80–91.
Kgwatalala. (2020). Factors Influencing Consumer Purchase Intentions Of Soft Drinks: Case Study Of Spar Brands In Botswana. International Journal of Scientific & Engineering, Vol. 11, No. 8:31–98.
Kharisma, L., dan Hutasuhut, S. (2019). Peran Mediasi Minat Beli Pada Pengaruh Brand Ambassador Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian. Niagawan, Vol. 8, No. 3:197–215.
Kotler, P., dan Keller, K. L. (2016). Manajemen Pemasaran. PT Indeks, Jakarta.
Kunarso. (2019). Toko Roti di Kudus. Diakses dari https://kudus.lokanesia.com. Pada tanggal 29 Juni 2022.
Oktavia. (2019). Studi Komparatif Mengenai Word of Mouth Dan Minat Beli Pada Pusat Oleh-Oleh Pempek Candy Dan Pempek Vico Palembang. Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol. 2, No. 1:49–73.
Pilipus, R. R., Aransyah, M. F., dan Bharata, W. (2021). Pengaruh WOM (Word of Mouth), Brand Image, dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Minuman Thai Tea Pada Dum Dum Thai Drinks Samarinda. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, Vol. 4, No. 1: 61–72.
Priansa. (2017). Perilaku Konsumen Dalam Persaingan Bisnis Kontemporer. Alfabeta, Bandung.
PT Nestlé Indonesia. (2020). Manfaat Nutrisi dari Roti. Diakses dari https://sahabatnestle.co.id. Pada tanggal 28 Juni 2022.
Putri, M. U., dan Sudrajat, A. (2021). Pengaruh cita rasa dan experiential marketing terhadap keputusan pembelian (Studi kasus konsumen McDonald’s Galuh Mas-Karawang). Jurnal Humaniora, Vol. 5, No. 1:46–53.
Qi, X., dan Kuik, S. (2022). Effect of Word-of-Mouth Communication and Consumers’ Purchase Decisions for Remanufactured Products: An Exploratory Study. Sustainability (Switzerland), Vol. 14, No. 10:1–13.
Quan. (2021). The Impact Of Senses On Purchasing Decisions : Research On F & B Products At Service Points. Journal Of Trade Science, Vol. 9, No. 4:60–71.
Quevoz. (2022). 5 Lokasi Toko Roti Kudus Terenak. Diakses dari https://www.terdekatku.com. Pada tanggal 3 Juli 2022.
Rating Google. (2022). Rating Toko Roti di Kabupaten Kudus Per Oktober 2022. Diakses dari https://www.google.com. Pada tanggal 18 Oktober 2022.
Riyanto, I., Fuadi., dan Amalia, Q. N. (2021). Pengaruh Persepsi Harga Dan Word of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Toko Mas Mahkota Indah Serang). Jurnal Ekonomi Dan Publik, Vol. 17, No. 2:31–43.
Sani, A. dan Vivin, M. (2013). Metodologi Penelitian Manajemen Sumber Daya Manusia: Teori, Kuisioner, dan Analisis Data. Uin Press, Malang.
Satriadi et al. (2021). Manajemen Pemasaran. Samudra Biru, Yogyakarta.
Schiffman, L. G., dan Kanuk, L. L. (2014). Perilaku Konsumen. PT Indeks, Jakarta.
Sernovitz. (2012). Word Of Mouth Marketing How Smart Companies Get People Talking. Greenleaf Book Group Press, Austin.
Setiawan. (2020). Pengaruh Kualitas Produk dan Promosi Terhadap Minat Beli Yang Berdampak Pada Keputusan Pembelian Pada Pelanggan Aprilia Bakery. Jurnal Pemasaran Kompetitif, Vol.3, No. 3:59–65.
Setiyaningrum. (2015). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Andi Offset, Yogyakarta.
Tee, J., Erdiansyah, R., dan Aulia, S. (2020). Pengaruh Word Of Mouth dan Brand Awareness terhadap Keputusan Pembelian Xing Fu Tang di Indonesia. Prologia, Vol. 4, No. 1:18–24.
Wayansari, L., Anwar, I. Z., dan Amri, Z. (2018). Manajemen Sistem Penyelenggaraan Makanan Institusi. Pusat Pendidikan Sumber Daya Manusia Kesehatan, Jakarta Selatan.