Pendampingan Pembiasaan Shalat Ashar Berjamaah Sebagai Penguatan Karakter Siswa X MPK 1 Di SMK Negeri 2 Palangka Raya
Keywords:
Shalat Ashar, Pembiasaan Ibadah, Karakter SiswaAbstract
This article discusses assistance in implementing the Asr prayer habit in congregation at SMK Negeri 2 Palangka Raya, which is aimed at increasing students' awareness and participation in carrying out prayers. This activity was carried out for 16 weeks involving class X MPK 1 students as service subjects. This service uses a participatory and collaborative approach, involving Islamic Religious Education students and teachers. The results of the service showed that students' attendance at congregational Asr prayers increased significantly, reaching 100% at the end of the activity. Apart from that, this activity also contributes to the formation of positive character, discipline and responsibility among students. It is hoped that this initiative can become a model for other schools in building student character and spirituality in the era of globalization.
References
Almagribi, A. B., Muslimah, M., Rahmah, S., & Erawati, D. (2022). Tips for Maintaining Philanthropic Motivation in a Social Institution During a Pandemic. Jurnal BAABU AL-ILMI: Ekonomi dan Perbankan Syariah, 7(1), 70.
Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembinaan Keberagamaan Siswa Melalui Ekstrakurikuler Rohani Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(1), 1–16.
Hakim, R. (2021). Manajemen Kurikulum Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 61–73.
Hatiah, H., & Muslimah, M. (2024). Peran Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Anak di Era Digital. Jurnal Al-Qiyam, 5(1), 16–23.
Heri Rusli Effendi, Siminto Siminto, & Muslimah Muslimah. (2023). Peran Orang Tua Dan Pendidik Dalam Pendampingan Anak Di Era Gedget. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(1), 23–35. https://doi.org/10.55606/jbpi.v1i1.919
Huda, M., & Mutia, R. (2019). Pendidikan Karakter dalam Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan, 12(1), 45–60.
Huda, M., & Mutia, M. (2019). Mengenal Pembelajaran Terpadu dalam Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 3(2), 188–201.
Kafi, M. B. (n.d.). Mahmudah, & Muslimah.(2020). Problematika Pembelajaran Shalat pada Masa Pandemi Covid-19 di MIN 3 Kotawaringin Barat. Jurnal Al-Qiyam, 1(2), 1–10.
Marzuki, M., & Haq, P. I. (2019). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Religius dan Karakter Kebangsaan di Madrasah Tsanawiyah Al-Falah Jatinangor Sumedang. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(1), 84–99.
Nurjanah, N., Wahidin, U., & Nursaadah, N. (2020). The Effect of Discipline Implementation on Students’ Religious Character. . . International Journal of Nusantara Islam, 8(2), 212–221.
Rahmawati, R., et. (2022). Pentingnya Sholat Tepat Waktu bagi Siswa Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(2), 123-135.
Rahmawati, R., Wahyuni, S., & Suastika, I. K. (2022). Pembiasaan Shalat Berjamaah dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 39–52.
Rohmah, U. W., & Lutfi, S. (2024). Evaluasi Program Qur’an, Tajwid, dan Tahfidz di SMA IT Hasanka Palangka Raya. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 3797–3810.
Saputra, E., Khairul, N. A., & Oktaviana, W. (2023). Meningkatkan Minat Minat Belajar Al-Quran Pada Anak Dan Remaja Di Batang Arah Tapan Efrinandi. AMMA: Pengabdian Masyarakat, 2(7), 830.
Sidiq, S. M., & Muslimah, M. (2024). Problematika Yang Dihadapi Guru Di Sekolah Dalam Konteks Supervisi Pendidikan. Berajah Journal, 4(2), 299–308.
Syafe’i, I., Adriantoni, A., & Machmud, H. (2021). Strategi Pengembangan Karakter Religius Siswa Melalui Ruang Lingkup Pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 1–20.
Wibowo, A. M. (2019). Penanaman Nilai-Nilai Religius dalam Meningkatkan Komitmen Organisasi Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Quality, 7(2), 142–163.