Penyuluhan Mengenai Inovasi Mengajar Dan Membangun Kelas Yang Menyenangkan Untuk Guru

Authors

  • Ken Heryani Sulis Universitas Islam As-Syafi’iyah
  • Dita Juwita Zuraida Universitas Islam As-Syafi'iyah
  • Misbah Fikrianto Universitas Islam As-Syafi’iyah

Keywords:

Penyuluhan, Inovasi Mengajar, Kelas Menyenangkan

Abstract

Educators or teachers in carrying out innovation and creativity in quality learning are one of the important components in improving the quality of education in the current era of rapidly developing technology. Community Service activities carried out in the form of online counseling aim to increase teachers' insight in understanding students' character identification and encouraging their enthusiasm for learning, understanding learning strategies based on the character and learning styles of elementary level students, and understanding teaching innovations and building enjoyable classes. The target audience for this Community Service activity is teachers, lecturers and prospective teachers throughout Indonesia, totaling 288 participants. This extension activity is carried out in the form of a lecture method with presentation media. The stages carried out in this extension activity include: preparation, socialization and implementation. As a result of this outreach activity, 81.3% of participants felt they had an idea of ​​teaching innovation and building enjoyable classes based on a poll conducted after the presentation of the material.

References

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No 74 Tahun 2008 tentang Guru dan Dosen

Kristiawan, M., dan Rahmat, N. (2018). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Inovasi Pembelajaran. Jurnal Iqra : Kajian Ilmu Pendidikan, 3(2), 373-390. http://doi.org/10.25217/ji.v3i2.348

Imron. (2020). Efektivitas Metode Pembelajaran Snowball Throwing pada Mata Pelajaran IPA kelas V SDIT Al Azhar kota Kediri. eL Bidaya : Jurnal of Islamic Elementary Education, 2(2), 11-2.

Budiarto, L. (2013). Faktor-Faktor yang Berpengaruh terhadap Minat Siswa SMP di Kecamatan Jetis Kabupaten Bantul untuk Melanjutkan ke SMK. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta

Susilowati. (2010). Peningkatan Kreativitas Anak Usia Dini melalui Cerita Bergambar pada Anak Didik Kelompok B TK Bhayangkari 68 Mondokan. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta

Marcia, A., dan Nurhafizah, N. (2022). Problematika Penerapan Sistem Belajar Daring dan Luring terhadap Anak pada Masa Pandemi Covid 19 dan New Normal. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6 (4)

Nasution, N. (2017). Inovasi Kemampuan Guru dalam Kegiatan Belajar Mengajar di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan: 17 Mei 2017

Mubarokah, L., dkk. (2021). Pentingnya Inovasi Pendidik untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2 (9). https://doi.org/10.47387/jira.v2i9.224

Welly, P., Syam, H., Tifani, S. (2024). Pentingnya Gaya Mengajar Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMPN 2 Payakumbuh. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 2 (1)

Norhikmah, dkk. (2022). Inovasi Pembelajaran di Masa Pandemi: Implementasi Pembelajaran berbasis Proyek Pendekatan Destinasi Imajinasi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6 (5). https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.1886

Pratiwi, D., Larasati, A.N., Berutu, I.L. (2022). Pentingnya Inovasi Media Pembelajaran Berbasis Digital di Abad 21. Journal of Biology Education, Science, and Technology, 5 (2). https://doi.org/10.30743/best.v5i2.5685

Hasibuan, M. (2014). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara

Wenger, T.E. (2015). Communities of Practice: A Brief Introduction. Sacramento: CA

Published

2024-02-19

How to Cite

Heryani Sulis, K. ., Juwita Zuraida, D. ., & Fikrianto, M. . (2024). Penyuluhan Mengenai Inovasi Mengajar Dan Membangun Kelas Yang Menyenangkan Untuk Guru . AMMA : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 54–58. Retrieved from https://journal.mediapublikasi.id/index.php/amma/article/view/4039