Media Kartu Huruf dalam Pengenalan Huruf Abjad Siswa Kelas 01 SD Muhammadiyah 01, Bengkulu.

Authors

  • Candika Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Elintia Hanifah Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Eli Rustinar Universitas Muhammadiyah Bengkulu

Keywords:

Letter Cards, Alphabets, Students

Abstract

Letter cards are alphabets written on pieces of a medium, be it cardboard, paper or blackboard (plywood) as learning media that use rectangular thick paper on which certain letters or letter elements are written or marked. Letter card media is expected to help students in the learning process. It is hoped that students will achieve positive learning outcomes during the learning process. The dedication activity using letter card media aims to improve students' ability to recognize letters of the alphabet at the elementary school level through the Introduction to Schooling Field (PLP) 2 at SD Muhammadiyah 01, Bengkulu City. This service is carried out by observation, preparation for making letter card media, implementation, and evaluation of learning outcomes. It is hoped that with this media students will more easily understand and recognize the letters of the alphabet. The results of the service show that students' ability to recognize letters of the alphabet is increasing in grade 1 students at SD Muhammadiyah 01, Bengkulu City. 

References

Anwar, M. F. N., Wicaksono, A. A., & Pangambang, A. T. (2022). Penggunaan Metode SAS Berbantuan Media Kartu Huruf untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan. Musamus Journal of Primary Education, 5(1), 57–64. https://doi.org/10.35724/musjpe.v5i1.4367

Arifah, S. W., & Lestariningrum, A. (2022). pada usia rentang 5-6 tahun , tingkat Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini dan uraian isi Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini terdapat kesimpulan yaitu anak usia TK B sehingga mampu membantu meningkatkan membaca sejak usia dini . 5(2).

Astuti, A. W., Drupadi, R., & Syafrudin, U. (2021). Hubungan Penggunaan Media Kartu Huruf dengan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(1), 73–81.

Dukungan, H., Terhadap, K., Pasien, M., & Stroke, P. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. 4, 1707–1715.

Fabiana Meijon Fadul. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan dengan Penggunaan Media Kartu Huruf pada Kelompok B di Paud Tulus Bunda Aceh Besar. 3(1).

Firdaus, P. H. (2019). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Media Kartu Huruf. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 2(1), 66–73. https://doi.org/10.15575/japra.v2i1.5313

Henilia, H. (2021). Beberapa Gejala Bahasa Dalam Bahasa Indonesia. Juripol, 4(1), 18–23. https://doi.org/10.33395/juripol.v4i1.10959

Isna, A. (2019). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Al-Athfal, 2(2), 62–69.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Pangastuti, R., & Hanum, S. F. (2017). Pengenalan Abjad pada Anak Usia Dini Melalui Media Kartu Huruf. Al-Hikmah : Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 1(1), 51–66. https://doi.org/10.35896/ijecie.v1i1.4

Rakhmawati, I. (2019). Mengembangkan Kecerdasan Anak melalui Pendidikan Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 3(1), 40. https://doi.org/10.21043/thufula.v3i1.4729

Salawati, J. B., & Suoth, L. (2020). Pengaruh Media Kartu Huruf Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan. International Journal of Elementary Education, 4(1), 100. https://doi.org/10.23887/ijee.v4i1.24383

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29. https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.927

Syatauw, G. R., Solehun, S., & Rumaf, N. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan melalui Permainan Kartu Huruf Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(2), 80–86. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i2.495

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Tanjung, R. J. (2018). Penggunaan Media Kartu Huruf untuk Meningkatkan Kemampuan Anak dalam Mengenal Huruf Abjad pada Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina I Kota Sabang. Jurnal Pendidikan Madrasah, 3(2), 321–322.

Published

2022-12-28

How to Cite

Candika, Hanifah, E., & Eli Rustinar. (2022). Media Kartu Huruf dalam Pengenalan Huruf Abjad Siswa Kelas 01 SD Muhammadiyah 01, Bengkulu. AMMA : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(11), 1537–1544. Retrieved from https://journal.mediapublikasi.id/index.php/amma/article/view/1762