Perancangan Game Edukasi Menyusun Huruf Bahasa Inggris Sebagai Media Pembelajaran Anak Usia Dini
Keywords:
Game Edukasi, Alfabet, Buah-buahan, Hewan, Bahasa InggrisAbstract
The game is one of the factors that is quite important in the growth and development of children. Utilization and use of educational games can support the learning process for children. At the educational stage of elementary school age children, children will tend to be more interested in games that are easy to play and in which there are bright colors and animated images that attract attention. The result of research in the field of neurology conducted by Benjamin S.Bloom, an education expert from the University of Chicago, United States, suggest that the growth of brain tissue cells in children aged 0-4 years reaches 50% until the age of 8 years reaches 80%. So, childhood from the age of 0-8 years is called the golden age or the Golden Age. At this age, they are at time of the most rapid growt and development both physically and mentally, so it is the right time for the development of their lifelong learning. However, there are still many applications of conventional learning systems both at school and at home, so that the system can sometimes cause a sense of boredom for children because it may not be interesting and interactive, especially because children like to learn while playing.
References
Aula, S., Ahmadian, H., & Majid, B. A. (2020). Analisa Dan Perancangan Game Edukasi Student Adventure 2D Menggunakan Scratch 2.0 Pada SMK Negeri 1 Al-Mubarkeya. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, IV, 21-28.
Dewi, G. P. (2012). Pengembangan Game Edukasi Pengenalan Nama Hewan Dalam Bahasa Inggris Sebagai Media Pembelajaran Siswa SD Berbasis Macomedia Flash . Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
ditjenpkh.pertanian.go.id. (2018). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 18 Tahun 2009 Tentang Peternakan Dan Kesehatan Hewan. Diambil dari https://ditjenpkh.pertanian.go.id/userfiles/regulasi/85453cb4e07dc5422595 300f5d9a890f.pdf
Gustiya, A. (2019). Pengebangan Buku Alfabet Sebagai Media Pengenalan Dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia Dini Usia 4-5 Tahun Di TK Islamiah Tanjung Raja. Skripsi. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Nuqisari, R., & Sudarmilah, E. (2019). Pembuatan Game Edukasi Tata Surya Dengan Construct 2 Berbasis Android. Jurnal Teknik Elektro, XIX, 86-92.
paud.kemdikbud.go.id. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini. Diambil dari http://paud.kemdikbud.go.id/2016/03/22/pendidikan-anak- usia-dini
Pressman, R. S. (2012). oftware Engineering A Practitioner's Approach. New York: McGraw-Hill.
Priyanto, A. (2014). Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Dini Melalui Aktivitas Bermain. Jurnal Ilmiah Guru “COPE”, 41-47.
Purnomo, I. I. (2020). Aplikasi Game Edukasi Lingkungan Agen P VS Sampah Berbasis Android Menggunakan Construct 2. Jurnal Ilmiah “Technologia”, XI, 86-90.
Ridwan, M., & Prasetyawan, P. (2017). Rancang Bangun Aplikasi Permainan Adventure Of Frunimal Untuk Edukasi Bahasa Inggris Berbasis Android. Jurnal SIMETRIS, VIII, 763-772.
Sebrita, M. P. (2019). Perancangan Game Edukasi Anak Muslim Sebagai Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Perencanaan, Sains, Teknologi, dan Komputer, II, 109-117.
Suryadi, A. (2017). Perancangan Aplikasi Game Edukasi Menggunakan Model Waterfall. Jurnal PETIK, III, 8-13.
Vitianingsih, A. V. (2016). Game Edukasi Sebagai Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal INFORM, I, 1-8.
Whitten, J. L., & Bentley, L. D. (2007). Systems Analysis and Design Methods. New York: McGraw-Hill.
Wulandari, A. (2018). Pengaruh Penggunaan Kartu Uno Sebagai Media Permainan Tentang Buah Dan Sayur Pada Anak Sekolah Dasar Di SDN Brosot Dan SDN Prembulan Galur Kulonprogo. Skripsi. Yogayakarta: Politeknik Kesehatan Kementrian Kesehatan.
Yulianto, F., Utami, Y. T., & Ahmad, I. (2018). Game Edukasi Pengenalan Buah-Buahan Bervitamin C Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika, VII, 242-251.